Transformacja kluczem do przetrwania pandemicznego kryzysu

  • Materiał partnera
opublikowano: 04-12-2020, 15:11
aktualizacja: 07-12-2020, 10:44

Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na wiele aspektów biznesu, ale nie zmieniła kluczowej potrzeby, jaką jest transformacja firm. Tak naprawdę nie tylko nie zmieniła, lecz również podkreśliła jej fundamentalną rolę w najbliższych latach.

Niepewność sytuacji globalnej na pewno nie pomaga w tworzeniu precyzyjnych planów działania, ale większość firm podjęła już doraźne czynności odpowiadające na zaistniałą na rynku sytuację. Na podstawie tej pierwszej reakcji potrzebują jeszcze długofalowej strategii, która zapewni stabilny rozwój biznesu w przyszłości. W tym niezwykle trudnym okresie prezesi firm stoją przed ważnymi wyzwaniami. Żeby sobie z nimi poradzić, muszą zrozumieć potrzebę transformacji oraz innowacji.

Przyspieszona transformacja

Adaptacja do nowej sytuacji jest kluczowa, jeśli chodzi o przetrwanie kryzysu. Zobaczyliśmy to już w pierwszej reakcji firm na lockdown. Pokazała ona jedyny pozytywny skutek epidemii, jakim jest w pewnym sensie katapultowanie biznesu o jakieś 5–10 lat w cyfrową przyszłość. Praca zdalna, zwiększony nacisk na sprzedaż internetową, update interfejsów bankowych czy ułatwienie transakcji to tylko przykłady podstawowych kroków, które musiały zostać podjęte przez firmy, by utrzymać się na powierzchni. Teraz ważne jest, by transformować biznes nie tylko w zakresie podstawowych działań operacyjnych, lecz patrzeć szerzej i przeprowadzać głębokie zmiany strukturalne.

— Kluczem do udanej transformacji cyfrowej jest dopilnowanie, żeby działania na różnych płaszczyznach się z sobą zsynchronizowały. Przede wszystkim trzeba przerzucić zasoby tam, gdzie są nasi klienci, co oznacza dziś otworzenie się na omnichannel i położenie większego nacisku na marketing w sieci. Jednocześnie należy dostosować strukturę kosztów do nowej rzeczywistości poprzez uproszczenie jej i zainwestowanie uwolnionych w ten sposób środków w innowacje i wdrożenie opartego na rozwiązaniach cyfrowych modelu biznesowego — mówi Lars Faeste, dyrektor zarządzający w BCG China i lider globalnej praktyki TURN.

Ludzie i technologia

Kolejnym, niezwykle istotnym działaniem, które muszą podjąć firmy, jest kontynuacja polityki propracowniczej. W początkowych etapach pandemii liderzy okazywali większą niż zwykle uwagę swoim pracownikom: firmy zmobilizowały się do zapewnienia bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia pracowników, skupiły się na umożliwieniu pracy zdalnej i zrewitalizowały swój cel. Ale kryzys jest daleki od zakończenia. Teraz, kiedy firmy zastanawiają się, jak przejść do fazy odbudowy swojej pozycji na rynku, nie mogą powrócić do starych nawyków ignorowania pracowników lub traktowania ich jako środka do osiągnięcia celu. Oprócz ochrony zdrowia firmy muszą stawiać ludzi na pierwszym miejscu, tak by przywrócić im pewność siebie, aby byli produktywni, pełni energii i zaangażowani.

Ważnym krokiem, jaki powinny zrobić firmy, jest znaczące zwiększenie poziomu inwestycji — zwłaszcza jeśli chodzi o badania i rozwój technologiczny. Otwierają one możliwości cyfrowe, pomagają firmom przeprojektować ich modele biznesowe, wejść na nowe rynki, przemyśleć ofertę produktów i usług. Badania specjalistów z firmy BCG sugerują, że tego typu działania zwiększają prawdopodobieństwo sukcesu o nawet 29 punktów procentowych. Dla porównania inwestycje zwiększające moc produkcyjną (innymi słowy „robimy więcej tego samego”) powodują wzrost szans powodzenia już o tylko 11 punktów procentowych. Przemyślane inwestycje są niezwykle ważne zwłaszcza w przypadku tak dużego kryzysu, na którego progu się obecnie znajdujemy. Błędne jest także myślenie, że polityka „zaciskania pasa” może przynieść pozytywne efekty. Bez transformacji biznesu i ciągłego dostosowywania się do płynnej sytuacji oraz inwestycji firmy będą skazane na upadek.

Patrzenie w przyszłość

Potrzeba transformacji stawia przed liderami ogromne wyzwania. By przetrwać, firmy muszą stworzyć zespoły zarządzające, które będą w stanie myśleć progresywnie. Nowoczesny CEO musi działać szybko, stanowczo i patrzeć na rynek obiektywnie. Ważne jest, by dostrzegał, jak ważna jest transformacja biznesowa i nie bał się stanowczych działań, takich jak fuzje i przejęcia, które są również istotną bronią walki z kryzysem w arsenale nowoczesnych przedsiębiorstw. Oprócz tego musi być otwarty na niezbędne zmiany, mając na uwadze potrzebę innowacji i rozwoju technologicznego.

— Żyjemy w rzeczywistości, w której adaptacja do zmieniającego się otoczenia i świadomość nieprzewidywalności rynku są kluczowymi kompetencjami dobrych liderów. Spójrzmy na przykład Microsoft — w ciągu ostatnich kilku lat Satya Nadella – CEO Microsoft, dokonał znaczących zmian w działaniach firmy, usprawnił procesy, zmienił zarówno focus działania organizacji jak i dokonał reprioreryzacji oferty, która mierzyła się z wyzwaniami rynkowymi. Satya posłuchał nie tylko pracowników ale również partnerów i klientów, którzy wskazali istotne obszary do pracy z punktu widzenia odbiorców. Zobaczmy gdzie Microsoft jest teraz, jak efektywne zarządzanie, które było oparte na słuchaniu otoczenia i ich potrzeb, zrozumieniu, że niepewność jest jedyną stałą biznesowego krajobrazu, odniosło niesamowite rezultaty. Od liderów w ogromnej mierze zależy w jakim miejscu ich organizacja będzie za kolejnych kilka lat — mówi Oktawian Zając, lider warszawskiego biura BCG i partner zarządzający.

Obecny kryzys związany z COVID-19 pokazuje, jak ważna jest transformacja biznesu i rozwój. Trzeba na nią patrzeć jako projekt, który nie ma daty zakończenia, jest ciągłym i niezbędnym procesem potrzebnym przy prowadzeniu każdej organizacji. Odpowiednie zarządzanie połączone z progresywnym myśleniem jest w stanie pomóc firmom w przeprowadzeniu zmian umożliwiających nie tylko przetrwanie, ale i postęp w czasie trwającego kryzysu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane