Transport paneuropejski

„Integracja Eurobiuletyn“
17-02-1999, 00:00

Transport paneuropejski

Projekt budowy paneuropejskiej sieci transportowej (połączenia drogowe i lotnicze, koleje, drogi wodne) został przyjęty przez Parlament Europejski w październiku 1998 roku. Dotychczas tworzenie sieci paneuropejskiej w programie Trans European Networks (TENs) obejmowało połączenie w jeden organizm narodowych systemów transportowych krajów unijnych. Od 1993 roku Unia wydawała na ten cel średnio 250 mln ecu rocznie. Przewiduje się, że całkowity koszt realizacji programu TENs do 2010 roku wyniesie 400 mld ecu.

Drugi program obejmuje 11 krajów kandydujących do Unii: Czechy, Bułgarię, Estonię, Litwę, Łotwę, Polskę, Rumunię, Słowację, Słowenię, Węgry i Cypr. Przewiduje on utworzenie integralnej sieci transportowej w Europie Środkowo- Wschodniej i skoordynowanie jej z TENs. Komisja Europejska podkreśla, że większość kosztów działań, szacowanych na 90 mld ecu do 2015 roku, poniosą sami kandydaci. Olbrzymi koszt projektu to poważne wyzwanie dla państw kandydujących. W związku z niską rentownością tego typu inwestycji nie można liczyć, by w całości chciał je sfinansować sektor prywatny. Z kolei pokrywanie wydatków ze środków publicznych oznacza, że w każdym kraju do 2015 roku trzeba by rocznie przeznaczać na ten cel co najmniej 1,5 proc. przewidywanego PKB.

„Integracja Eurobiuletyn“

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: „Integracja Eurobiuletyn“

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Transport paneuropejski