Trudne rozmowy na linii USA-Iran

Dorota Sierakowska, Analityk surowcowy DM BOŚ
opublikowano: 08-04-2021, 10:56

Na rynek ropy naftowej powraca kwestia trudnych relacji pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Iranem. Ostatnie dekady były czasem dużych zmian w podejściu USA do Iranu. Dla przypomnienia: w 1979 roku, czyli po ataku na amerykańską ambasadę w Teheranie, Stany Zjednoczone zerwały relacje dyplomatyczne z Iranem, narzucając na ten kraj dotkliwe sankcje.

Napięcia pomiędzy tymi krajami trwały aż do rządów prezydenta Hassana Rouhaniego, który w 2013 roku rozpoczął negocjacje z prezydentem USA, Barackiem Obamą, na temat potencjalnego porozumienia. Ostatecznie zostało ono zawarte w 2015 roku (był to tzw. pakt nuklearny). Na mocy porozumienia USA zobowiązały się zdjąć większość sankcji w zamian za zaprzestanie prac nad programem nuklearnym w Iranie.

Zupełnie inne podejście do polityki wobec Iranu miał Donald Trump. Urzędujący prezydent Stanów Zjednoczonych zarządził odwrót od łagodnej polityki swojego poprzednika i w 2018 roku zrezygnował z kontynuowania porozumienia w postaci paktu nuklearnego, co oznaczało powrót wcześniej narzuconych sankcji (a później także ich zaostrzenie). Amerykanie zaczęli także wysyłać więcej swoich wojsk w rejon Zatoki Perskiej i Cieśniny Ormuz.

Nowy rozdział w relacjach amerykańsko-irańskich chce jednak nakreślić nowy prezydenta USA, Joe Biden. We wtorek rozpoczęła się nowa runda rozmów z Iranem, które przeprowadzane są w Europie, pod okiem europejskich negocjatorów. Na razie jednak przebieg rozmów pokazał, że droga do kompromisu będzie wyboista, ponieważ na razie żaden kraj nie popiera propozycji drugiej strony.

Niemniej, sam fakt, że do rozmów doszło, pokazuje, że w obu krajach jest wola dążenia do kompromisu, a to dobry początek. Na rynku ropy naftowej na razie rozmowy nie odbijają się istotnie na cenach, ale jeśli pojawi się wizja powrotu Iranu do większej produkcji ropy, to z pewnością byłby to dla cen tego surowca dodatkowy cios.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane