Czytasz dzięki

Trzy czwarte polskich eksporterów rozwija działalność za granicą

  • PAP
opublikowano: 11-01-2020, 10:53

Trzy czwarte polskich eksporterów rozwija działalność na zagranicznych rynkach, znajdując np. nowych odbiorców czy rozszerzając swoją ofertę - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Nowe rynki najczęściej zdobywają firmy innowacyjne.

Analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) przeprowadzili ankietę wśród polskich producentów-eksporterów przetwórstwa przemysłowego na temat działań, jakie podejmują w celu rozwoju eksportu. Pytania dotyczyły m.in. znalezienia nowych odbiorców, wejścia na nowe rynki czy przedstawienia nowej oferty towarowej oraz zwiększenia eksportu na rynkach, na których dotąd działali, w zakresie dotychczasowej oferty oraz wśród dotychczasowych odbiorców.

Niemal trzy czwarte badanych przedsiębiorstw okazało się firmami "aktywnymi proeksportowo", czyli rozwijającymi swój eksport. "Był to wynik zbliżony do notowanego w poprzednich latach" - czytamy w najnowszym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE", w którym przedstawiono wyniki przeprowadzonej w październiku ub. r. ankiety.

Odsetek aktywnych eksporterów, jak wynika z badania, rósł wraz z wielkością firmy (z 55 proc. w małych do 82 proc. w średnich i 86 proc. w dużych) oraz wraz ze specjalizacją w eksporcie, mierzoną udziałem eksportu w przychodach ze sprzedaży (z 71 proc. w firmach o niskiej specjalizacji eksportowej do 78 proc. w firmach o specjalizacji wysokiej). Był on też wyraźnie wyższy wśród eksportujących głównie na rynki pozaunijne niż do UE (odpowiednio 92 proc. i 72 proc.), a także wyraźnie wyższy niż przeciętny w firmach innowacyjnych (87 proc.).

Firmy wskazywały, że swój eksport zwiększają najczęściej poprzez nowych odbiorców (57 proc. respondentów). Na nowe rynki weszło 14 proc. badanych eksporterów, a 17 proc. oferowało nowe towarowy. Zwiększenie eksportu na rynkach, na których dotąd działali, zadeklarowało 21 proc. badanych. Nowe rynki najczęściej znajdowały natomiast firmy innowacyjne (23 proc.) i z kapitałem zagranicznym (21 proc.), a z nowymi towarami wchodziła najczęściej branża spożywcza (29 proc. respondentów w tej grupie) i przedsiębiorstwa duże (24 proc.), "średnio wyspecjalizowane" w eksporcie (26 proc.), z kapitałem zagranicznym (24 proc.) oraz konkurujące jakością (33 proc.).

Analityków niepokoi wysoki udział firm "proeksportowo pasywnych" wśród przedsiębiorstw małych. "Niemal połowa z nich (45 proc.) nie stosowała żadnej z wymienionych metod rozwoju eksportu. Był to odsetek około trzykrotnie wyższy niż w przedsiębiorstwach dużych i średnich" - podsumował PIE. (PAP)

Badanie przeprowadzono we współpracy z GUS w październiku 2019 r. Pytania skierowano do reprezentatywnej, losowo wybranej grupy 600 producentów-eksporterów z sekcji przetwórstwa przemysłowego. Wyniki zostały zagregowane zbiorczo dla całej badanej populacji, a także dla wybranych przekrojów respondentów, m.in. według wielkości przedsiębiorstwa, wyspecjalizowania w eksporcie, głównego kierunku eksportu oraz formy własności. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane