Trzy czwarte polskich eksporterów rozwija działalność za granicą

  • PAP
opublikowano: 11-01-2020, 10:53

Trzy czwarte polskich eksporterów rozwija działalność na zagranicznych rynkach, znajdując np. nowych odbiorców czy rozszerzając swoją ofertę - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Nowe rynki najczęściej zdobywają firmy innowacyjne.

Analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) przeprowadzili ankietę wśród polskich producentów-eksporterów przetwórstwa przemysłowego na temat działań, jakie podejmują w celu rozwoju eksportu. Pytania dotyczyły m.in. znalezienia nowych odbiorców, wejścia na nowe rynki czy przedstawienia nowej oferty towarowej oraz zwiększenia eksportu na rynkach, na których dotąd działali, w zakresie dotychczasowej oferty oraz wśród dotychczasowych odbiorców.

Niemal trzy czwarte badanych przedsiębiorstw okazało się firmami "aktywnymi proeksportowo", czyli rozwijającymi swój eksport. "Był to wynik zbliżony do notowanego w poprzednich latach" - czytamy w najnowszym wydaniu "Tygodnika Gospodarczego PIE", w którym przedstawiono wyniki przeprowadzonej w październiku ub. r. ankiety.

Odsetek aktywnych eksporterów, jak wynika z badania, rósł wraz z wielkością firmy (z 55 proc. w małych do 82 proc. w średnich i 86 proc. w dużych) oraz wraz ze specjalizacją w eksporcie, mierzoną udziałem eksportu w przychodach ze sprzedaży (z 71 proc. w firmach o niskiej specjalizacji eksportowej do 78 proc. w firmach o specjalizacji wysokiej). Był on też wyraźnie wyższy wśród eksportujących głównie na rynki pozaunijne niż do UE (odpowiednio 92 proc. i 72 proc.), a także wyraźnie wyższy niż przeciętny w firmach innowacyjnych (87 proc.).

Firmy wskazywały, że swój eksport zwiększają najczęściej poprzez nowych odbiorców (57 proc. respondentów). Na nowe rynki weszło 14 proc. badanych eksporterów, a 17 proc. oferowało nowe towarowy. Zwiększenie eksportu na rynkach, na których dotąd działali, zadeklarowało 21 proc. badanych. Nowe rynki najczęściej znajdowały natomiast firmy innowacyjne (23 proc.) i z kapitałem zagranicznym (21 proc.), a z nowymi towarami wchodziła najczęściej branża spożywcza (29 proc. respondentów w tej grupie) i przedsiębiorstwa duże (24 proc.), "średnio wyspecjalizowane" w eksporcie (26 proc.), z kapitałem zagranicznym (24 proc.) oraz konkurujące jakością (33 proc.).

Analityków niepokoi wysoki udział firm "proeksportowo pasywnych" wśród przedsiębiorstw małych. "Niemal połowa z nich (45 proc.) nie stosowała żadnej z wymienionych metod rozwoju eksportu. Był to odsetek około trzykrotnie wyższy niż w przedsiębiorstwach dużych i średnich" - podsumował PIE. (PAP)

Badanie przeprowadzono we współpracy z GUS w październiku 2019 r. Pytania skierowano do reprezentatywnej, losowo wybranej grupy 600 producentów-eksporterów z sekcji przetwórstwa przemysłowego. Wyniki zostały zagregowane zbiorczo dla całej badanej populacji, a także dla wybranych przekrojów respondentów, m.in. według wielkości przedsiębiorstwa, wyspecjalizowania w eksporcie, głównego kierunku eksportu oraz formy własności. 

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane