Czytasz dzięki

Turecki regulator nałożył kary za łamanie zakazu krótkiej sprzedaży akcji

opublikowano: 14-07-2020, 12:28

Turecki regulator nałożył kary na siedem domów maklerskich za naruszenie zakazu krótkiej sprzedaży akcji. Zakazał także handlu przez sześć miesięcy indywidualnym inwestorom, których podejrzewa o manipulacje rynkowe poprzez media społecznościowe.

Turecka Rada Rynków Kapitałowych nałożyła na domy maklerskie i 18 inwestorów kary łącznej wysokości 16,7 mln lir (2,4 mln USD) za łamanie zakazu krótkiej sprzedaży wprowadzonego 25 lutego. 

Krótka sprzedaż to gra na spadek kursu akcji. Inwestor pożycza je i natychmiast sprzedaje oczekując, że po spodziewanym spadku ich kursu odkupi je taniej, a następnie zwróci akcje temu od kogo pożyczył, zatrzymując różnicę między kwotą sprzedaży i kupna dla siebie.

Podobnie jak w innych miejscach na świecie, kryzys spowodowany przez pandemię koronawirusa wywołał w Turcji gwałtowny wzrost zainteresowania inwestowaniem na rynkach akcji. Pojawienie się dużej liczby skłonnych do spekulacji drobnych inwestorów spowodowało szybki wzrost rynku akcji. Tureckie władze starają się podtrzymać wysokie notowania akcji obawiając się, że załamanie rynku mogłoby wywołać niezadowolenie masy drobnych inwestorów.

Eksperci sceptycznie oceniają działania tureckiego regulatora. Atilla Yesilada, ekonomista GlobalSource Partners ze Stambułu przekonuje, że próby zachowania wysokich cen tureckich aktywów przez np. zakaz krótkiej sprzedaży, nie okaże się skuteczny w dłuższej perspektywie.

- Jeśli taki rajd wzrostowy cen zakończy się paniczną wyprzedażą w pewnym momencie, następne pokolenie może nienawidzić rynku akcji – zauważył.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Druś, Bloomberg

Polecane