Twisto odpowiada branży

opublikowano: 07-01-2019, 05:45

Fintech nie będzie pobierał opłat od spóźnialskich. Nadal jednak będzie finansował zakupy świadcząc umowę zlecenia.

Twisto to czeski start-up oferujący usługę „kup teraz, zapłać później”, czyli odroczoną płatność za zakupy w sklepach internetowych. Świadczy umowę zlecenia polegającą na pośrednictwie w zakupach, a w praktyce – zdaniem komentatorów – pożycza pieniądze na krótki termin. Od lipca działa również w Polsce. Jego interpretacja prawa, która umożliwia omijanie tzw. ustawy antylichwiarskiej oraz ustawy o kredycie konsumenckim rozzłościła innych pozabankowych pożyczkodawców. Od stycznia fintech, który bronił swojego modelu, zmienił zasady. Twisto zrezygnowało ze stałych opłat naliczanych klientom, którzy nie uregulowali rachunku w ciągu trzech tygodni od zrobienia zakupów online. Dotychczas płacili 10 zł za każde pięć dni zwłoki, nie więcej jednak niż 50 zł lub 50 proc. wartości koszyka zakupowego, w zależności od tego, co jest korzystniejsze dla klienta.

Zdaniem Michała Smidy, założyciela i prezesa Twisto, aż 97 proc. klientów jest zadowolonych z usług fint echu, co mają potwierdzać prowadzone przez firmę badania satysfakcji.
Zobacz więcej

Grunt to zadowolenie

Zdaniem Michała Smidy, założyciela i prezesa Twisto, aż 97 proc. klientów jest zadowolonych z usług fint echu, co mają potwierdzać prowadzone przez firmę badania satysfakcji. Fot. Marek Wiśniewski

- Nasz model biznesowy jest zbudowany w taki sposób, aby był maksymalnie wygodny dla klienta – zakup z Twisto nie wymaga rejestracji, podawania wrażliwych danych, jest prosty i zrozumiały. Dotyczyło to również opłat, które naliczaliśmy – ich struktura była zrozumiała, nie było wątpliwości, ile maksymalnie może zapłacić klient, od jakiego momentu naliczane są opłaty i do jakiej wartości. Aby rozwiać wątpliwości dotyczące wysokości opłat naliczanych klientom, którzy nie uregulowali należności w ciągu 21 dni – nasza konkurencja twierdziła, że są za wysokie – postanowiliśmy je po prostu zlikwidować – wyjaśnia Krzysztof Blinowski, odpowiedzialny za działalność Twisto w Polsce.

Od tego roku spóźnialscy konsumenci korzystający z usług Twisto zapłacą przewidziane w prawie cywilnym odsetki za nieterminowe wpłaty w wysokości 14 proc. w skali roku, podobnie jak klienci telekomów, czy dostawców innych usług. Oznacza to, że osoba, która zrobi zakupy za 100 zł i nie zapłaci w wyznaczonym terminie, poniesie dodatkowe koszty - za tygodniowy poślizg 0,27 zł, dwutygodniowy 0,54 zł, a roczny 14 zł.

Jak tłumaczy Michał Smida, założyciel i prezes Twisto, zniesienie opłat było możliwe przede wszystkim dlatego, że model biznesowy Twisto opiera się na prowizji pobieranej od sklepów internetowych. Rynkowe stawki plasują się w przedziale 0,6-2 proc. wartości transakcji. Prezes Twisto przekonuje też, że na korzyść fintechu działa jego autorski algorytm, który w ciągu milisekund weryfikuje wiarygodność klienta, co sprawia, że odsetek niezapłaconych rachunków po 21 dniach jest marginalny – poniżej 1 proc. Deklaruje, że na konto firmy z tego źródła wpłynęło w sumie około 200 zł.

Twisto nadal będzie świadczyć usługę „kup teraz, zapłać później” na postawie umowy zlecenia. Konkurencyjne firmy, takie jak PayPo, PayU i DotPay działają zgodnie z przepisami ustawy o kredycie konsumenckim i tzw. ustawy antylichwiarskiej. Pierwsza jest firmą pożyczkową, wpisaną do rejestru Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), dwie pozostałe to operatorzy płatności online współpracujący z firmami pożyczkowymi – PayU z Kreditechem, a DotPay z SuperGroszem. W ten sposób mogą naliczać znacznie wyższe sumy od nieterminowych wpłat – w skali roku maksymalnie 10 proc. odsetek i 55 proc. kosztów pozaodsetkowych, liczonych od wartości pożyczki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Twisto odpowiada branży