Tychy dodadzą gazu

Paweł Janas
17-11-2010, 00:00

Fabryka zmontowała już kilkaset testowych aut Lancia Ypsilon. Produkcja seryjna ruszy w I półroczu 2011.

Nawet bez nowej Pandy wyprodukuje w Polsce 560 tys. aut. Za rok

Fabryka zmontowała już kilkaset testowych aut Lancia Ypsilon. Produkcja seryjna ruszy w I półroczu 2011.

Pogłoski, że silnik tyskiej fabryki Fiat Auto Poland się zatarł, okazują się przedwczesne. Wprawdzie nie uda się powtórzyć rekordu z 2009 r., kiedy z taśm zjechało ponad 600 tys. samochodów Fiat i Ford Ka, ale przyszłość nie jawi się w tak ciemnych barwach. Po zakończeniu dopłat do zakupu aut w Europie i ulokowaniu nowej Pandy w Italii Fiat w Polsce szacował, że "optymalna produkcja" w Tychach to "tylko" około 500 tys. pojazdów rocznie. Właśnie taki miał być wynik tegoroczny. Teraz zarząd zapowiada, że będzie lepiej. Do połowy listopada z taśm tyskiego zakładu zjechało już 471,1 tys. aut; a do końca roku ma ich być około 530 tys. Przyszły rok ma być jeszcze lepszy.

— Planujemy, że naszą fabrykę opuści 550-560 tys. samochodów. Oczywiście wiele zależy od tego, jak będzie zachowywał się rynek — mówi Enrico Pavoni, prezes Fiat Auto Poland.

Są już lancie

W fabryce trwają prace nad uruchomieniem produkcji nowej Lancii Ypsilon. Pierwsze auta są już gotowe.

— Zakończyliśmy produkcję kilkuset sztuk, które posłużą do testów — informuje Zdzisław Arlet, dyrektor fabryki.

Produkcja seryjna miała się rozpocząć w I kw. 2011 r., ale dyrektor jest ostrożny. Mówi, że ruszy w I połowie roku, najwcześniej w kwietniu. Docelowo produkcja lancii ma sięgnąć 120 tys. sztuk rocznie. Ale jeszcze nie w 2011 r.

— Sprzedaż rozpoczniemy w połowie roku, więc można założyć, że na rynek trafi około 60 tys. sztuk — mówi Enrico Pavoni.

Z prostego rachunku wynika, że przy utrzymaniu produkcji pozostałych modeli fabryka wykona wraz z Lancią Ypsilon nawet 590 tys. aut. Będzie mniej, więc spadnie produkcja któregoś modelu. Którego? Tego ani szef fabryki, ani prezes Fiata nie ujawniają. Zapewniają tylko, że produkcja "starej" Pandy zostanie utrzymana do końca 2011 r.

— A może i do 2012 r. — mówi Enrico Pavoni.

Obawy też

Mimo optymizmu nie brak obaw. O tym, że rynek potrafi niemile zaskoczyć, Fiat przekonał się pod koniec października. Z powodu spadku zamówień na nowe samochody na najważniejszych dla Tychów rynkach (Niemcy i Włochy) fabryka na tydzień musiała wstrzymać produkcję. Od grubości portfeli tamtejszych klientów zależy sukces rynkowy Lancii Ypsilon. Czy fabryce grozi kolejne wstrzymanie produkcji?

— Mamy tylko od dawna zaplanowaną przerwę związaną ze świętami Bożego Narodzenia. W przyszłym roku będziemy uważnie obserwować rynki, bo często zachowują się one chimerycznie — dodaje Zdzisław Arlet.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Tychy dodadzą gazu