Tylko 10 proc. polskich firm nie tnie kosztów

MAG
opublikowano: 02-04-2009, 00:00

Koszty tną dziś niemal wszyscy, ale większość mało skutecznie. Na szczęście polskie firmy myślą też o rozwoju.

Koszty tną dziś niemal wszyscy, ale większość mało skutecznie. Na szczęście polskie firmy myślą też o rozwoju.

Prawie 80 proc. polskich firm już redukuje koszty, a tylko 10 proc. nie zamierza podejmować tego typu działań — wynika z badania firmy doradczej KPMG przeprowadzonego wśród 70 przedsiębiorstw. Większość firm dąży do redukcji nie przekraczającej 15 proc. kosztów, ale co dziesiąta jest zmuszona obciąć wydatki o jedną czwartą.

Przedsiębiorcy koncentrują się na optymalizacji procesów biznesowych (76 proc. respondentów), optymalizacji zakupów (58 proc.) i restrukturyzacji organizacji (57 proc.), w tym cięciu wydatków na pracowników. 30-40 proc. z nich rozważa optymalizację zarządzania pieniędzmi, optymalizację łańcucha dostaw, outsourcing, redukcję kosztów IT i usprawnienie zarządzania ryzykiem. Od 15 do 29 proc. badanych firm dąży do odsprzedaży lub zawieszenia działalności przynoszących straty, korzystania z tańszych kanałów obsługi (np. internetu), partnerstwa biznesowego i przedsięwzięć typu joint venture, redukcji gwarantowanych poziomów obsługi lub kupna innych firm.

Jednak eksperci KPMG uważają, że przedsiębiorstwa nie są skuteczne w cięciu kosztów. Połowa z nich nie osiąga planowanych celów, a 20 proc. nie monitoruje rezultatów działań oszczędnościowych. Ale jest i dobra informacja — polskie firmy nie ograniczają się tylko do cięcia kosztów: 95 proc. z nich dodatkowo stara się zwiększyć przychody, głównie dzięki zwiększeniu udziałów rynkowych.

Jak polskie firmy oszczędzają na pracownikach

Działanie Proc. respondentów

Optymalizacja struktury zatrudnienia 78

Ograniczenie wydatków budżetowych 49

Zmiana systemu motywacyjnego 46

Zmiany w strukturze zatrudnienia i/lub systemie pracy 24

Zmiany pakietów świadczeń płacowych i pozapłacowych 22

Nie zamierzamy podejmować działań 6

Źródło: KPMG

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu