Tylko część gmin dokonała spisu budynków z azbestem

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 15-04-2005, 17:50

Tylko część gmin w Polsce wywiązała się z obowiązku spisywania budynków z dachami eternitowymi iprzekazywania danych urzędom wojewódzkim - wynika z danych Urzędów Wojewódzkich za 2004 r. zebranych przez PAP. Pokrycia eternitowe zawierają szkodliwy dla zdrowia azbest.

Tylko część gmin w Polsce wywiązała się z obowiązku spisywania budynków z dachami eternitowymi iprzekazywania danych urzędom wojewódzkim - wynika z danych Urzędów Wojewódzkich za 2004 r. zebranych przez PAP. Pokrycia eternitowe zawierają szkodliwy dla zdrowia azbest.

    Rząd przyjął w 2002 r. program usuwania azbestu zakładający, że do 2012 roku usunięte zostanie ponad 5,4 mln ton wyrobów zawierających azbest, a w dwóch kolejnych dekadach odpowiednio niespełna 6,2 i ponad 3,8 mln ton. Usuwanie azbestu przebiega jednak powoli. Odpowiedzialni za to są właściciele obiektów, w których znajduje się rakotwórczy minerał.

    Dane o budynkach zawierających azbest przekazało do końca 2004 r. prawie 50 gmin spośród 177 w Łódzkiem - poinformował w piątek PAP z-ca dyr. wydziału środowiska i rolnictwa łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego Piotr Maks. Według niego, lepiej jest ze spisywaniem budynków z dachami eternitowymi na wsiach niż w miastach, przedewszystkim ze względu na łatwość identyfikacji takich domostw w małych miejscowościach.

     "Do 2006 r. w Łódzkiem ma być przyjęty program likwidacji azbestowych dachów. Ma się w nim znaleźć harmonogram prac oraz określony budżet na ich realizację" - dodał Maks. Zwrócił uwagę, że duży problem mogą mieć np. firmy zarządzające wodociągami, gdzie trzeba będzie wymienić wiele kilometrów starych rur pokrytych azbestem.

    W regionie kujawsko-pomorskim sprawozdania przysłało ok. 20 proc. gmin. Wielu samorządowców, którzy nie wywiązali się z obowiązku, tłumaczy spóźnienie brakiem funduszy na sporządzenie rejestru budynków z azbestem. Urzędnicy deklarują, że dotrzymają ustawowego terminu usunięcia szkodliwych materiałów.

    W Wielkopolsce tylko 88 z 226 gmin przesłało informacje na ten temat. W gminach tych jest ponad 87 tys. ton azbestu. Według rzecznika Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, powodem słabego zainteresowania jest niska świadomość ekologiczna przedsiębiorców.

    Z obowiązku złożenia informacji nie wywiązał się Szczecin, który w 2004 r. przyjął program o usunięciu azbestu zaledwie w ciągu 5 lat. Urząd Wojewódzki otrzymał dane tylko od 16 spośród 114 gmin województwa zachodniopomorskiego. Ogólnie do urzędu wpłynęło jedynie 38 informacji o azbeście od podmiotów, które sązobowiązane do ich złożenia, np. zakładów pracy czy osób fizycznych. Wywiązały się tylko duże firmy, jak np. ZakładyChemiczne Police, TP czy zakłady energetyczne Enea.

   Na Opolszczyźnie 64 gminy złożyły w urzędzie wojewódzkim raporty na temat dachów eternitowych. Takich danych nie dostarczyło 8 gmin. Zdaniem rzeczniczki wojewody opolskiego Aleksandry Kwiecień, nie musi to oznaczać złej woli czy zaniedbań gminnych urzędników. "Być może w tych gminach nie ma już azbestu i skoro tak, to ich władze uznały, że nie trzeba wysyłać raportu o czymś, czego nie ma" - powiedziała PAP

    Dodała, że Urząd Wojewódzki nie dysponuje żadnym skutecznym środkiem do zdyscyplinowania gmin, które nie nadesłały raportów. "Możemy tylko wysyłać monity, nie mamy sankcji prawnych; to gmina zbierająca te dane od osób fizycznych może skierować sprawę do sądu z oskarżenia publicznego" - powiedziała.

    W Gdańsku tylko 18 gmin na 123 z województwa pomorskiego złożyło informacje na temat ilości azbestu na ich terenie. "Karą za niezłożenie do wojewody wspomnianej informacji jest grzywna. Jest ona nakładana na osoby indywidualne, które tejże informacji nie przedstawiły gminom. Gminy nie mają obowiązku prosić mieszkańców o przekazywanie danych o posiadanym azbeście. Jednakże z sygnałów, które docierają do PUW wynika, że gminypoprzez sołtysów informowały o takowym obowiązku" - poinformowała PAP rzecznik prasowy Wojewody Pomorskiego Anna Dyksińska.

    W Kielcach informacje przekazało 38 gmin ze 102 - poinformował PAP Witold Bruzda z Wydziału Środowiska i Rolnictwa Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego. Urzędnicy gminni napotykają opór ze strony mieszkańców, którzy obawiają się, że ktoś każe im szybko wymienić pokrycia dachowe, dlatego nie podają informacji o eternicie. Jedną z gmin, która jeszcze nie wypełniła obowiązku, są Kielce. Według informacji Bruzdy miasto zamierza zlecić wykonanie inwentaryzacji azbestu specjalistycznej firmie.

    W Małopolsce prawie 54 proc. gmin z terenu przeprowadziło do tej pory inwentaryzację budynków z dachami eternitowymi i przekazało dane wojewodzie. "W tym roku i latach następnych sytuacja powinna się poprawić, ponieważ gminy będą mogły uzyskać na ten cel środki z UE" - powiedział PAP kierownik oddziału gospodarki odpadami małopolskiego urzędu wojewódzkiego Władysława Wilusz.

    W Lubuskiem z obowiązku wywiązało się 17 na 83 gminy.

    Rzecznik prasowy wojewody podkarpackiego, Joanna Budzaj poinformowała PAP, że na Podkarpaciu usunięto prawie 58 tys. ton zawierającego azbest eternitu. "Do tej pory o skutkach likwidowania dachów eternitowych powiadomiło nas 65 na 159 gmin" - powiedziała.

    Ze wstępnych informacji Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach wynika, że większość ze 166 gmin nie wywiązała się z  obowiązku. Raporty ciągle napływają, ale nie zostały dotąd opracowane i brak szczegółowej statystki.

    W Katowicach inwentaryzację przeprowadzono, choć przedstawiciele władz miasta przyznają, że może ona zawierać braki. Służby miejskie zrobiły przegląd budynków komunalnych i zaapelowały do właścicieli i zarządców innych budowli o podobne działania; odpowiedziały tylko dwie spółdzielnie mieszkaniowe i kilku prywatnych właścicieli. Część innych zarządców swoje raporty przekazało bezpośrednio do Urzędu Wojewódzkiego. Zawierającą azbest elewację zgłosił m.in. katowicki Spodek - największa w Polsce hala widowiskowo-sportowa.

     Ostatnią informację o wyrobach zawierających azbest Śląski Urząd Wojewódzki wysłał do Ministerstwa Środowiska w grudniu ubiegłego roku. W tym zastawieniu ilość wyrobów zawierających azbest wyniosła ponad 5,6 mln ton.

    Podlaski Urząd Wojewódzki w Białymstoku ocenia, że ok. 90 proc. gmin do końca kwietnia nadeśle do wojewody informacje na temat ilości azbestu. Urząd nie zaczął jeszcze analizować raportów nadesłanych od gmin i nie ma przez to dokładnych informacji, ile wyrobów azbestowych jest na Podlasiu.

    Władze Suwałk (Podlaskie) planują wybudować składowisko odpadów azbestowych we wsi Zielone Kamedulskie o powierzchni 2 ha. Lokalizacja wzbudza kontrowersje mieszkańców Zielonego, którzy się na to nie godzą - powiedział PAP rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Suwałkach, Marek Buczyński.

    Obowiązek usunięcia eternitu spoczywa na właścicielach budynków, w których znajduje się niebezpieczna substancja. Zarówno osoby fizyczne jak i przedsiębiorstwa mogą ubiegać się o dofinansowanie z Funduszu Ochrony Środowiska. Do usuwania i unieszkodliwiania azbestu uprawnione są firmy zarejestrowanie w Urzędach Gmin. Eternit musi zostać przewieziony na składowisko odpadów niebezpiecznych.

    Zgodnie z unijnymi dyrektywami, w UE od 1 stycznia 2005 r. obowiązuje całkowity zakaz sprowadzania, obrotu i produkcji azbestu z wyjątkiem instalacji elektrolitycznych, gdzie będzie to możliwe do 2008 roku. W Polsce nie wolno produkować, handlować i stosować azbestu od 1997 roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane