Tylko na zamówienie

Agata Hernik
opublikowano: 21-09-2006, 00:00

Samochody specjalistyczne ciężarowe i dostawcze są zazwyczaj budowane na indywidualne zamówienie, z wykorzystaniem podwozi znanych producentów.

Można kupić używane, sprowadzić zza granicy, wynająć. Można też zamówić w Polsce. Sposobów wejścia w posiadanie specjalistycznych samochodów dostawczych jest wiele, jednak nie tak wiele, jak rodzajów tego typu pojazdów.

Dla Azora i...

Transport psa, na przykład policyjnego, nie jest wcale zadaniem prostym. Nie w każdym radiowozie dostanie on do dyspozycji tylne siedzenie, a w zwykłej furgonetce czworonogowi nie będzie dość wygodnie. Dlatego rozwiązaniem może być specjalistyczny samochód dostawczy. Dla funkcjonariusza jest klimatyzacja, anteny komunikacyjne, dodatkowe światło do sporządzania notatek i uchwyty do mocowania broni. Pies ma natomiast osobny przedział, klatka otwiera się do góry, tak samo jak tylne drzwi samochodu, dzięki czemu zwierzę może wygodnie wskakiwać i wyskakiwać z pojazdu. Jest też pojemnik na wodę i odpowiednia miska. Wykładzinę z psiego przedziału można bez problemu wyjąć i umyć.

...telewizora...

Bez specjalistycznych pojazdów nie mogą się obejść również współczesne media. Bez nich dziennikarze telewizyjni i radiowi nie mogliby zbierać materiałów i nadawać na żywo z najodleglejszych miejsc globu. W pełni wyposażony wóz transmisyjny jest jeżdżącym studiem telewizyjnym. Ma od kilku do kilkunastu kamer, możliwość rejestrowania dźwięku i obrazu w wielu formatach, blue box, monitory i inne urządzenia dla realizatorów, nawet platformę na dachu, umożliwiającą nagrywanie ponad głowami tłumu. Przy całym tym wyposażeniu klimatyzacja i ogrzewanie wydaje się banalnym dodatkiem. W wozie może jednocześnie pracować kilka osób. Telewizja publiczna, Polsat i TVN mają floty takich samochodów. Swój wóz transmisyjny ma też telewizja Trwam.

...i dla Wojtka strażaka

Profesjonalne samochody gaśnicze dla straży pożarnej również powstają na zamówienie. Mogą ważyć nawet 30 ton. Są wyładowane specjalistycznym sprzętem. Mają zbiorniki na wodę i środki pianotwórcze, ręczne działka wodne, zwijadła do węży, agregaty prądotwórcze, aparaty proszkowe i śniegowe, wyciągarki elektryczne, pneumatyczny maszt oświetleniowy i szperacz pogorzeliskowy. W niektórych można za pomocą joysticka z kabiny lub ręcznie z pomostu roboczego na dachu zdalnie sterować działkiem wodnym. Należy pamiętać, że przy gaszeniu pożarów czy przy usuwaniu skutków katastrof sprzęt jest bardzo ważny. Wozy strażackie powinny być niezawodne i wytrzymałe. Muszą też być szybkie i zwrotne. Zbudowanie takiego pojazdu to nie lada sztuka.

A zakup specjalistycznego samochodu to poważny wydatek.

Drogo i niestandardowo

— W cenę takiego pojazdu jest wliczany koszt „surowego” podwozia, jego zbudowania i wyposażenia. Cena zależy od tego, co pojazd ma w środku, jaki to jest sprzęt i do czego przeznaczony. Jednak największy składnik ceny to koszt podwozia. Zwłaszcza jeśli ma to być powozie niestandardowe — tłumaczy Anna Szczęśniak, dyrektor firmy Samochody Specjalistyczne Zbigniew Szczęśniak.

Nie ma cennika na takie pojazdy. Cena zależy od wymagań klienta i warunków producenta.

— Samochody specjalistyczne mogą kosztować nawet ponad milion złotych. Robiliśmy ostatnio pojazd dla lotniska, który kosztował prawie dwa miliony — dodaje Anna Szczęśniak.

Specjalistyczny samochód nie jest oczywiście dostępny od ręki. Jak twierdzi Anna Szczęśniak, od złożenia zamówienia do otrzymania gotowego pojazdu może upłynąć nawet dziewięć miesięcy.

Mimo że ostatnio ilość zamówień na auta specjalistyczne nieco spada, to jak twierdzi Anna Szczęśniak, zapotrzebowanie na tego typu pojazdy jest ogromne.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Hernik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu