UE: Coraz więcej młodych przedsiębiorców

(Tadeusz Stasiuk)
opublikowano: 28-12-2006, 12:36

Rośnie liczba europejskich przedsiębiorców, którzy zakładając firmę nie mają ukończonych 30 la. Coraz więcej jest kobiet.

Rośnie liczba europejskich przedsiębiorców, którzy zakładając firmę nie mają ukończonych 30 lat, doświadczenia związanego z prowadzeniem firmy ani z branżą. Coraz więcej jest wśród nich kobiet.

Według ostatnich badań przeprowadzonych przez Europejskie Biuro Statystyczne Eurostat, blisko 77% europejskich przedsiębiorców nie ma doświadczenia związanego z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Mimo to 35,5% spośród nich uważa, że zyskowność ich firmy jest wysoka lub bardzo wysoka. Ponad jedna trzecia badanych przyznaje również, że nie ma wcześniejszego doświadczenia zawodowego w branży, w której obecnie funkcjonuje.

Największymi problemami z jakimi muszą się borykać niedoświadczeni biznesmeni w początkowej fazie działalności są kwestie administracyjne i trudności w nawiązywaniu kontaktów z potencjalnymi klientami.

- W Polsce kłopoty pojawiają się już przy zakładaniu firmy. Proces rejestracji wiąże się bowiem z nadmiarem spraw organizacyjnych i wizytami w wielu urzędach – mówi dr Jacek Klich z Katedry Organizacji i Zarządzania UJ, badający dynamikę rozwoju sektora małych i średnich prywatnych przedsiębiorstw w Polsce. – Idea ‘jednego okienka’ ciągle niestety pozostaje w fazie planów.

Młodość górą!

Wśród ankietowanych przez Eurostat przedsiębiorców 14% to osoby mające mniej niż 30 lat. Zapytani o główne motywy, które skłoniły ich do rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej w tak młodym wieku, na pierwszym miejscu wymieniają perspektywę bycia własnym szefem. W dalszej kolejności wskazują czynniki takie jak: „uniknięcie bezrobocia”, „poszukiwanie nowych wyzwań” czy „sposób na zarobienie dużych pieniędzy”.

Z przeprowadzonych przez europejskich statystyków analiz jasno wynika, że firmy prowadzone przez osoby przed trzydziestką charakteryzują się najbardziej dynamicznym rozwojem (wykres 1). Ponadto, młodzi przedsiębiorcy znacznie częściej niż ma to miejsce w przypadku ich starszych kolegów oceniają, że prowadzona przez nich działalność cechuje się dużą innowacyjnością,.

- Młodzi ludzie mają zazwyczaj małe doświadczenie w świecie biznesu i niewiele kontaktów. Dlatego też przy podejmowaniu decyzji biznesowych cechuje ich wyższa skłonność do ryzyka, a to paradoksalnie może być ważnym czynnikiem sukcesu i związanego z nim dynamicznego rozwoju firmy – tłumaczy dr Jacek Klich.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Przedsiębiorcze kobiety

A jak radzą sobie w Europie przedsiębiorcy-kobiety? W przeprowadzonym badaniu stanowiły one 28% uczestników. Blisko jedna trzecia pań ocenia, że zyskowność prowadzonej przez nie działalności jest dobra, a prawie 39% uważa, że bardzo dobra. W porównaniu z mężczyznami ten wskaźnik optymizmu jest tylko o kilka procent niższy.

Podobnie jak panowie, kobiety prowadzące własne firmy za główne problemy w początkowej fazie działalności uznają kontakty z potencjalnymi klientami i problemy administracyjne. Natomiast w większym stopniu niż przedsiębiorcy-mężczyźni wskazują na kłopoty ze znalezieniem dostawców, wycenę towarów czy brak wsparcia ze strony rodziny. Kobiety obawiają się ponadto agresywnej konkurencji, bo – jak twierdzą – lepiej funkcjonuje im się w warunkach stabilnego rynku.

Co zatem skłania Europejki do podejmowania własnych przedsięwzięć biznesowych? Analogicznie jak u mężczyzn jest to przede wszystkim perspektywa bycia własnym szefem (73,6%), możliwość zarobienia dużych pieniędzy (70,6%) i potrzeba nowych wyzwań (67,2%). Bardziej istotne dla płci pięknej okazują się natomiast takie czynniki jak możliwość elastycznego połączenia pracy i życia prywatnego oraz perspektywa uniknięcia bezrobocia.

- Nie da się zaprzeczyć, że na rynku pracy pracodawcy w wielu przypadkach preferują mężczyzn, którzy bywają bardziej dyspozycyjni i nie są aż w takim stopniu jak kobiety obarczeni obowiązkami rodzinnymi – mówi Sylwia Frączek z Krakowa prowadząca firmę w sektorze usług finansowych – Dlatego własna działalność pozwala na uniknięcie komplikacji związanych ze znalezieniem zatrudnienia, a jednocześnie daje możliwość łatwiejszego pogodzenia kariery zawodowej z życiem rodzinnym.

Arkadiusz Koperek

Artykuł powstał na podstawie badań EUROSTAT: „The profile of the successful entrepreneur”; Statistics In Focus; 24.11.2006.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Tadeusz Stasiuk)

Polecane