UE: Dozwolona pomoc państwa w sektorze publicznym - do 30 mln EUR rocznie

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 13-07-2005, 14:04

Komisja Europejska przyjęła w środę nowe zasady finansowania usług publicznych o charakterze ekonomicznym; m.in. nie będzie obowiązku występowania do KE o zgodę na udzielenie pomocy w kwocie poniżej 30 mln euro rocznie, a także pomocy dla szpitali, mieszkalnictwa socjalnego oraz małych portów i lotnisk.

Komisja Europejska przyjęła w środę nowe zasady finansowania usług publicznych o charakterze ekonomicznym; m.in. nie będzie obowiązku występowania do KE o zgodę na udzielenie pomocy w kwocie poniżej 30 mln euro rocznie, a także pomocy dla szpitali, mieszkalnictwa socjalnego oraz małych portów i lotnisk.

    Na cotygodniowym posiedzeniu kolegium Komisji Europejskiej zapadała w tej sprawie "decyzja polityczna" - powiedziała rzeczniczka Komisji Francoise Le Bail. Oficjalnie dokument ma być jednak przedstawiony dziennikarzom dopiero w piątek na konferencji prasowej komisarz ds. konkurencji  Neelie Kroes-Smit.

    Jak potwierdziły PAP źródła bliskie pani komisarz, w przyjętym pakiecie Komisja uznaje, że pomoc dla sektora usług tzw. użytku publicznego o charakterze ekonomicznym jest pomocą państwa, która może zakłócić konkurencję na rynku unijnym, a więc wymaga wcześniejszej zgody (notyfikacji) Komisji Europejskiej.

    Z obowiązku tego wyłączona jest pomoc państwa dla szpitali oraz mieszkalnictwa socjalnego.

    Komisja zdecydowała też, że dozwolone (bez obowiązku notyfikacji KE) będą też małe - nie przekraczające rocznie 30 mln euro - rekompensaty państwa dla przedsiębiorst świadczących usługi publiczne. Pod warunkiem, że wypłacane będą tym przedsiębiorstwom, których obrót nie przekracza 100 mln euro, co automatycznie wyklucza z tego przywileju np. Pocztę Polską. "Tu chodzi raczej o małe firmy, które mają umowy z władzami lokalnymi, na  przykład na zbieranie odpadów" - tłumaczyły PAP źródła w KE.

    Podobnie, dozwolone będzie też wsparcie państwa dla operatorów połączeń w transporcie lotniczym i morskim nie przekraczających 300 tys. pasażerów rocznie oraz dla portów (przyjmujących maksymalnie do miliona pasażerów) i lotnisk (maksymalnie 300 tys. pasażerów).

    KE nie przyjęła definicji określającej, czym są usługi publiczne o charakterze ekonomicznym, pozostawiając tę kwestię w gestii rządów. Aby jednak zezwolić na wspieranie takich usług Komisja żąda od państw ich jasnej definicji oraz przejrzystości w ich finansowaniu, niezależnie od kwoty wsparcia.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu