UE przeciw nierzetelnym reklamom na artykułach żywnościowych

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 03-06-2005, 18:43

Przedstawiciele państw UE  porozumieli się w piątek w Luksemburgu w sprawie nowego regulaminu dotyczącego oznaczeń na artykułach żywnościowych, tak by konsumenci byli lepiej chronieni przed nieprawdziwymi reklamami.

Przedstawiciele państw UE  porozumieli się w piątek w Luksemburgu w sprawie nowego regulaminu dotyczącego oznaczeń na artykułach żywnościowych, tak by konsumenci byli lepiej chronieni przed nieprawdziwymi reklamami.

Porozumienie przewiduje harmonizację i regulowanie oznakowań, takich jak "bez cukru", "bogaty w witaminy" czy "ubogi w cholesterol", które producenci umieszczają na opakowaniach swych produktów żywnościowych w celach reklamowych.

Zdaniem dietetyków, informacja na jakimś artykule żywnościowym, że jest "pozbawiony tłuszczu", gdy równocześnie zawiera dużą dawkę cukru, może sugerować konsumentom, iż produkt ten jest zdrowy. Dlatego regulamin ma zmusić producentów do umieszczania na opakowaniach całego profilu żywieniowego: ile zawiera cukru, soli i tłuszczu.

Zgodnie z porozumieniem, aby jakiś produkt mógł być oznaczony jako "beztłuszczowy" nie może zawierać więcej niż 0,5 grama tłuszczu na 100 gramów masy. Przez określenie "bogaty w proteiny" będą mogły być reklamowane produkty, w których proteiny stanowią minimum 12 proc. wartości energetycznej.

Ponadto zdecydowano, że umieszczenie na opakowaniu informacji, iż produkt zmniejsza ryzyko zachorowań na jakaś chorobę, będzie wymagało zgody Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności. 

"To dzisiejsze porozumienie gwarantuje obywatelom UE jasną, prawdziwą i wiarygodną informację na temat żywności, którą jedzą. (...) Pozwoli ono też przedsiębiorstwom, których produkty mają naprawdę dużą wartość odżywczą korzystać z uczciwej konkurencji na wspólnym rynku" - powiedział komisarz UE ds. zdrowia i ochrony konsumentów Markos Kypriano.

Jego zadowolenie było tym większe, że unijni ministrowie poparli regulamin w formie zaproponowanej przez Komisję Europejską, wbrew stanowisku eurodeputowanych.

W maju, po pierwszym czytaniu regulaminu w Parlamencie Europejskim, eurodeputowani odrzucili podstawowe przepisy, uznając, że regulamin jest zagrożeniem dla małych i średnich przedsiębiorstw. Komentowano wówczas, że eurodeputowani, którzy na ogół bronią praw konsumentów, ulegli tym razem lobbingowi producentów żywności.

Do osiągniętego w piątek porozumienia PE będzie mógł jeszcze wprowadzić poprawki w drugim czytaniu, ale tylko pod warunkiem znalezienia absolutnej większości głosów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / UE przeciw nierzetelnym reklamom na artykułach żywnościowych