UKiE: remonty dróg idą zbyt wolno

Mira Wszelaka
30-05-2003, 00:00

Polska ma coraz większe kłopoty z realizacją planów modernizacji dróg i budowy autostrad, który zapisano w traktacie akcesyjnym – alarmują eksperci.

O tym, że Polska odczuwa olbrzymi deficyt w finansowaniu infrastruktury, nie trzeba nikogo przekonywać. Problem w tym, że już teraz nie jesteśmy w stanie realizować inwestycji drogowych, które z rozpisaniem na kolejne lata zawarto w traktacie akcesyjnym.

— Zobowiązania są obustronne: brak dostosowań może ograniczyć napływ funduszy pomocowych z UE. Mamy też coraz większe kłopoty z realizacją planów ze względu na stan finansów publicznych — mówi Tomasz Kowalczyk, dyrektor departamentu integracji europejskiej w resorcie infrastruktury.

Podkreśla, że nawet to, co mimo wszystko udaje się realizować, mogą zburzyć plany podatkowe ministra Kołodki. Konsekwencje będą dalekosiężne, gdyż to właśnie w latach 2005-06 ma nastąpić kumulacja inwestycji infrastrukturalnych. Takiego obciążenia nie wytrzymają przede wszystkim samorządy, które nie zabezpieczyły na ten cel odpowiednich środków.

— Takie postępowanie podważa wiarygodność Polski — zauważa Tomasz Kowalczyk.

Małgorzata Kałużyńska z Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej (UKIE) sugeruje, by Unia pomyślała o dodatkowych środkach na polskie drogi i żałuje, że wspólnota nie doczekała się rozwiązań w kwestii wykorzystania partnerstwa publiczno-prywatnego przy realizacji inwestycji infrastrukturalnych.

Polskę czeka budowa 4600 km autostrad. Według szacunków resortu infrastruktury, koszt budowy 1 km autostrady sięga 3-5 mln zł, jednak w perspektywie najbliższych lat może się on zmienić.

Nie wszystko rozbija się o pieniądze. Zdaniem Marka Roli z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, nawet gdybyśmy teraz dysponowali wystarczającymi środkami, to trudno byłoby je wykorzystać. Największymi barierami są: dość długi proces projektowania i wywłaszczania.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mira Wszelaka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / UKiE: remonty dróg idą zbyt wolno