Czytasz dzięki

UOKiK: Dodatkowe opłaty stosowane przez Real są bezprawne

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 26-08-2005, 17:43

Praktyki sieci Real, polegające na żądaniu dodatkowej opłaty od konsumenta, który rozpakował produkt na terenie sklepu, są bezprawne - uznał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Cezary Banasiński. Rzeczniczka Reala poinformowała PAP, że nie zapadła jeszcze decyzja odnośnie działań, które spółka podejmie w tej sprawie.

Praktyki sieci Real, polegające na żądaniu dodatkowej opłaty od konsumenta, który rozpakował produkt na terenie sklepu, są bezprawne - uznał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Cezary Banasiński. Rzeczniczka Reala poinformowała PAP, że nie zapadła jeszcze decyzja odnośnie działań, które spółka podejmie w tej sprawie.

W komunikacie przesłanym w piątek PAP UOKiK wyjaśnił, że podstawą wszczęcia postępowania przez Urząd były skargi wskazujące, że sieć Real żąda od każdego konsumenta zakupu rozpakowanego na terenie sklepu towaru oraz zapłaty dodatkowo 50 zł. Z informacji kierowanych do UOKiK wynikało ponadto, że opłatą w tej samej wysokości obciążane są również wszystkie osoby podejrzane o kradzież.

UOKiK ustalił, że praktyki stosowane są w sklepach sieci Real na terenie całego kraju i dotyczą wszystkich produktów bez względu na ich wartość. Od stycznia 2004 r. do kwietnia 2005 r. spółka odnotowała ponad 7 tys. tego rodzaju przypadków żądania dodatkowej kwoty, co dało sieci przychód w wysokości ponad 388 tys. zł.

Analiza sprawy pozwoliła na stwierdzenie, że wyżej wymienione działania sieci Real naruszają zbiorowe interesy konsumentów. Nie mają bowiem żadnych podstaw prawnych. Obowiązujące przepisy nie pozwalają sprzedawcom żądać od konsumentów - poza ceną rozpakowanego towaru - zapłaty dodatkowej kwoty, informuje UOKiK.

Zdaniem prezesa UOKiK, jeśli konsument rozpakuje towar w sklepie, spółka może domagać się jedynie zwrotu wartości produktu. Niedopuszczalne jest uzależnianie odstąpienia od zawiadomienia organów ścigania od uiszczenia żądanych opłat. Natomiast możliwość dochodzenia odszkodowania przez sprzedawcę na drodze cywilnoprawnej istnieje zawsze, kiedy sklep wykaże, że konsument działał niezgodnie z prawem.

Prezes UOKiK nakazał spółce wycofanie się z zarzucanych praktyk. Na przedsiębiorcę nie została nałożona kara, ponieważ ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów nie przewiduje takiej możliwości. W przypadku, gdy Real nie zastosuje się do prawomocnej decyzji prezesa UOKiK i nie zaprzestanie działań naruszających przepisy, możliwe będzie nałożenie na niego kary do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki, informuje UOKiK.

Jak poinformowała w piątek PAP rzecznik prasowy Reala Isolda de Saint Paul, decyzja prezesa UOKiK jest Realowi znana i rozpatrywana przez dział prawny spółki. W chwili obecnej nie zapadła jeszcze decyzja odnośnie dalszych działań, które spółka podejmie w tej sprawie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane