UOKiK: linie lotnicze nierzetelnie informują o cenach biletów

(Tadeusz Stasiuk)
23-10-2006, 14:14

Nieudzielanie pełnej i rzetelnej informacji dotyczącej ceny biletu oraz stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd - to według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) najczęstsze naruszenia linii lotniczych.

Nieudzielanie pełnej i rzetelnej informacji dotyczącej ceny biletu oraz stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd - to według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) najczęstsze naruszenia linii lotniczych.

Jak poinformowało w poniedziałek biuro prasowe UOKiK, kontrolą objęto 16 przewoźników lotniczych mających największy udział w rynku w Polsce. UOKiK zażądał od przewoźników zaprzestania nieuczciwych praktyk.

Urząd, oprócz badania wzorów umów oferowanych klientom przez największych przewoźników lotniczych, przeanalizował również prawidłowość prezentowania cen przelotów oraz sposoby rezerwacji, zakupu i reklamacji biletów.

UOKiK zakwestionował prawidłowość prezentowania cen biletów lotniczych na stronach internetowych oraz w reklamach. W opinii Urzędu, działania przewoźników wprowadzają pasażerów w błąd co do rzeczywistych opłat. "Przykładowa reklama zachęca do kupna biletu do Włoch, Niemiec i na Wyspy za 1 zł, w rzeczywistości cena przelotu jest wielokrotnie wyższa, a o jej wysokości konsumenci dowiadują się dopiero w momencie zakupu" - napisano w komunikacie.

Do kwoty podstawowej biletu prezentowanej przez przewoźników, niezależnie od trasy lotu, doliczane są różne opłaty, np. "stała opłata pasażera". Ponadto pobierane są dodatkowe opłaty, np. paliwowa, za możliwość dokonania płatności kartą kredytową. Niektórzy przewoźnicy doliczają również automatycznie koszty nieobowiązkowego ubezpieczenia - podał UOKiK.

Urząd wskazał również na brak istotnych informacji w języku polskim na stronach internetowych przewoźników, np. dotyczących warunków przewozu pasażerów i bagażu.

Tymczasem zgodnie z prawem przedsiębiorca jest zobowiązany do przedstawienia pasażerom sporządzonego w języku polskim regulaminu przewozów przy zawieraniu umowy.

Kontrola Urzędu wykazała ponadto, że niektórzy przewoźnicy lotniczy wymagają od konsumentów składania reklamacji tylko w języku angielskim. Ta niezgodna z prawem praktyka naraża pasażerów na koszty związane z koniecznością uzyskania fachowej pomocy.

UOKiK przeanalizował również stosowane przez przewoźników wzorce umów określające warunki przewozu pasażerów i bagażu. Według urzędu większość z nich zawierała niedozwolone klauzule kształtujące prawa i obowiązki konsumentów w sposób sprzeczny z przepisami powszechnie obowiązującymi lub dobrymi obyczajami, rażąco naruszając ich interesy. UOKiK zakwestionował postanowienia ograniczające odpowiedzialność przewoźnika za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy.

UOKiK zażądał od przewoźników zaprzestania nieuczciwych praktyk. Większość przewoźników zadeklarowała chęć współpracy i dobrowolnie usunie stwierdzone przez Urząd nieprawidłowości.

Jak poinformowało biuro prasowe, kontrola UOKiK to początek działań, którymi objęte będą podmioty z branży lotniczej.

Kontrolę przeprowadzono u przewoźników mających siedzibę lub odział w Polsce: AIR FRANCE, ALITALIA, AUSTRIAN AIRLINES, BRITISH AIRWAYS, DEUTSCHE LUFTHANSA, KRÓLEWSKIE LINIE LOTNICZE, CENTRALWINGS, POLSKIE LINIE LOTNICZE LOT, SCANDINAVIAN AIRLINES SYSTEM (SAS), SKYEUROPE AIRLINES, WIZZ AIR.

Dodatkowo UOKiK skontrolował przewoźników lotniczych, którzy nie mają siedziby na terytorium Polski, a mają znaczny udział w rynku przewozów pasażerskich: AER LINGUS LIMITED (Irlandia), EASYJET (Wielka Brytania), GERMANWINGS (Niemcy), NORWEGIAN AIR SHUTTLE ASA (Norwegia), RYANAIR (Irlandia)

(DI, PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: (Tadeusz Stasiuk)

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / UOKiK: linie lotnicze nierzetelnie informują o cenach biletów