UOKiK nałożył karę finansową na PKF Skarbiec

opublikowano: 16-01-2008, 10:49

Ponad 54 tys. zł musi zapłacić Polska Korporacja Finansowa Skarbiec za niewykonanie decyzji Prezesa UOKiK. Spółka nie zmieniła niezgodnych z prawem postanowień w stosowanych przez siebie umowach z  konsumentami, poinformował w środę UOKiK.

Wszczęte w listopadzie 2007 roku postępowanie w sprawie PKF Skarbiec wykazało, że spółka nie zmieniła w umowach postanowień niekorzystnych dla konsumentów. Kwestionowane klauzule, do których usunięcia pięć miesięcy wcześniej wezwał spółkę Prezes UOKiK, są wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych i nie wolno ich stosować w umowach z konsumentami.

Kontrola przeprowadzona przez UOKiK wykazała, że przedsiębiorca nie zmienił klauzul w umowach obowiązujących. Ponadto stosowane przez Skarbiec nowe wzorce również zawierały niedozwolone postanowienia - dotyczące opłat dodatkowych. PKF Skarbiec zastrzegł sobie możliwość pobrania 15 zł miesięcznie "w stosunku do klienta, który otrzymał pożyczkę, a który nie dokonał w terminie spłaty jednej raty miesięcznej". Opłata ta jest rażąco wygórowana i przekracza dozwoloną prawem kwotę odsetek, które przedsiębiorca może pobrać od konsumenta za spóźnianie się ze spłatą kredytu. Prezes UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę, ze niewykonanie prawomocnej decyzji, karą pieniężną stanowiącą równowartość do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki. PKF Skarbiec ukarany został sankcją w wysokości 54 tys. zł. Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorcy przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Decydując się na podpisanie umowy o kredyt konsumencki - do 80 tys. zł - warto dowiedzieć się o jego maksymalny koszt. Łączna kwota wszystkich opłat, prowizji oraz innych kosztów związanych z zawarciem kontraktu nie może przekroczyć 5 proc. kwoty udzielonego kredytu. Obecnie odsetki od udzielonych pożyczek nie mogą w stosunku rocznym przekraczać czterokrotności wysokości stopy kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego.

UOKiK przypomina, że w razie pojawienia się problemów z nieuczciwymi pożyczkodawcami, słabsi uczestnicy rynku mogą liczyć na pomoc rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane