UOKiK nałożył na Pocztę Polską ok. 4,5 mln zł kary

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 30-12-2005, 14:28

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na Pocztę Polską kary o łącznej wysokości niemal 4,5 mln zł, ponieważ rynkowy monopolista nie zastosował się do prawomocnych decyzji prezesa UOKiK i nie zaniechał bezprawnych działań - poinformował Urząd w piątkowym komunikacie.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożył na Pocztę Polską kary o łącznej wysokości niemal 4,5 mln zł, ponieważ rynkowy monopolista nie zastosował się do prawomocnych decyzji prezesa UOKiK i nie zaniechał bezprawnych działań - poinformował Urząd w piątkowym komunikacie.

    W 2001 i 2003 r. prezes Urzędu stwierdził, iż Poczta Polska naruszyła ustawę antymonopolową. Postępowania administracyjne prowadzono wówczas na wniosek samorządów Cieszyna i Strzelec Opolskich. Jak stwierdził UOKiK, na podstawie obowiązującego w całym kraju regulaminu Poczty Polskiej, klienci chcący korzystać z odroczonego terminu płatności, zobowiązani byli uiszczać dodatkową opłatę.

    "W opinii prezesa Urzędu sposób ustalania jej wysokości był arbitralny i nie wynikał z rzeczywiście ponoszonych przez Pocztę Polską kosztów. Zależnie od umowy, opłata wynosiła od kilku do aż dwudziestu procent wartości nadawanych przesyłek, bez uzasadnienia rzetelną analizą ekonomiczną" - czytamy w komunikacie.

    Urząd ustalił ponadto, że Poczta Polska dowolnie kształtowała opłatę za "czynności dodatkowe" w przypadku korzystania z odroczonego terminu płatności.

    W opinii prezesa UOKiK, takie praktyki przynosiły rynkowemu monopoliście nieuzasadnione korzyści. Również koszt finansowania odroczonej płatności przez Pocztę Polską wielokrotnie przekraczał oprocentowanie rynkowe.

    Poczta Polska nie wniosła od decyzji skutecznych odwołań do sądu. UOKiK wszczął postępowania w celu sprawdzenia, czy prawomocne decyzje zostały wykonane. W ich toku ustalono, że do października 2005 roku wciąż obowiązywał regulamin, na podstawie którego Poczta Polska pobierała nieuzasadnione opłaty z tytułu nadawaniaprzesyłek za opłatę kredytowaną. Poczta nie podjęła też żadnych kroków zmierzających do zmiany kwestionowanych umów - podał UOKiK.

    Zgodnie z ustawą antymonopolową, za każdy dzien zwłoki w wykonaniu prawomocnej decyzji prezes UOKiK nakłada na przedsiębiorcę karę pieniężną. Może ona wynieść od 500 do 10 tys. euro za każdy dzien zwłoki. W przypadku niewykonania przez Pocztę Polską decyzji z 2003 roku, jako podstawę sankcji finansowej przyjęto minimalną sumę - 500 euro, co dało karę w wysokości przekraczającej 1 mln.

    Natomiast za niewykonanie decyzji z 2001 roku przedsiębiorcę ukarano sumą ponad 3 mln 400 tys. zł (równowartość 837 tys. euro). Jej wysokość obliczono przyjmując 1 tys. euro za każdy dzien zwłoki, ponieważ Poczta Polska została ukarana za niewykonanie tej decyzji już po raz drugi. Łącznie obie kary nałożone na PocztęPolską wyniosły niemal 4,5 mln zł.

    Decyzje nie są prawomocne - przysługuje od nich odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane