UOKiK: ok. 26 mln zł kary dla Aflofarmu za reklamy wprowadzające w błąd

PAP
aktualizacja: 27-11-2017, 12:27

Prawie 26 mln zł kary nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na spółkę Aflofarm Farmacja Polska w Pabianicach - poinformował w poniedziałek Urząd, który uznał, że reklamy produktów firmy wprowadzały konsumentów w błąd. Dodano, że spółka zmieniła kwestionowane przez UOKiK reklamy.

Siedziba UOKiK
Zobacz więcej

Siedziba UOKiK

fot. TR, Puls Biznesu

Chodzi o emitowane w telewizji i internecie w 2015 i 2016 r. reklamy specyfików RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior.

Według Urzędu suplementy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze.

"Działo się tak za sprawą fabuły (np. w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? – Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”)" - napisano.

Jak napisał w komunikacie UOKiK, suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi, czyli żywnością.

Postępowanie przeciw Aflofarm Farmacja Polska wszczęto na początku kwietnia 2016 r.

Urząd poinformował też, że na jego zlecenie "TNS sprawdził, jak widzowie odbierali kwestionowane reklamy". Podkreślono, że wyniki badań potwierdziły zarzuty UOKiK - znaczna część badanych konsumentów myśli, że produkty te mają właściwości lecznicze. Widzowie postrzegają te suplementy diety jako produkty, które są skuteczne w przypadku dolegliwości związanych z zatokami.

"Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą" – powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Marek Niechciał.

Jak mówił prezes, konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. "Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza – dodał.

UOKiK podał, że kara za wprowadzanie konsumentów w błąd wyniosła prawie 26 mln zł (25 mln 809 tys. 824 zł).

Urząd zaznaczył, że spółka zmieniła kwestionowane przez UOKiK reklamy.

"Aflofarm Farmacja Polska została zobowiązana do publikacji na własny koszt oświadczeń o tym, że wprowadzała w błąd. Pojawią się w telewizji Polsat, TVP 1 na Youtube, gdy decyzja będzie prawomocna" - czytamy w komunikacie.

UOKiK poinformował, że przedsiębiorca odwołał się do sądu. Dodano, że w toku pozostaje jeszcze postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska, które dotyczy suplementu diety Magmisie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Chemia / UOKiK: ok. 26 mln zł kary dla Aflofarmu za reklamy wprowadzające w błąd