UOKiK: Poczucie bezpieczeństwa konsumentów nieco w górę, ale nadal pod kreską

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 24-01-2005, 14:37

Mimo iż Indeks Bezpieczeństwa Konsumenckiego (IBK) wzrósł w grudniu o 0,6 pkt proc., nadal wśród konsumentów przeważa poczucie zagrożenia - wynika z sondażu przeprowadzonego pod koniec 2004 r. na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Mimo iż Indeks Bezpieczeństwa Konsumenckiego (IBK) wzrósł w grudniu o 0,6 pkt proc., nadal wśród konsumentów przeważa poczucie zagrożenia - wynika z sondażu przeprowadzonego pod koniec 2004 r. na zlecenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Jak wynika z najnowszego badania, poczucie bezpieczeństwa konsumentów pod koniec 2004 roku uległo niewielkiej poprawie, po znacznym spadku w trzecim kwartale. IBK wzrósł do -0,2 punktu - co jednak wciąż oznacza wśród konsumentów przewagę poczucia zagrożenia nad bezpieczeństwem.

Poprawiło się zadowolenie z jakości produktów i usług - odsetek konsumentów zadowolonych z dóbr nabytych w ostatnich trzech miesiącach utrzymuje się na wysokim poziomie i wzrósł w grudniu 2004 roku o 3 punkty procentowe (do 84 proc.). Mniej korzystnie wypada porównanie jakości i cen - tylko 28 proc. konsumentów uważa, że produkty i usługi kosztują tyle, ile są rzeczywiście warte. Przeciwnego zdania jest 69 proc. ankietowanych.

Z badania wynika, że obniżeniu uległa bariera cenowa w dostępie do dóbr - wciąż jednak co ósmy konsument deklaruje, że zrezygnował w ostatnim czasie z kupna jakiegoś towaru bądź usługi, ponieważ okazały się zbyt drogie.

Pogorszyły się natomiast opinie o jakości obsługi w sklepach - z 45,8 proc. uznających, że poprawiła się ona w ostatnim czasie, odsetek ten spadł w grudniu 2004 do 40,8 proc. Poglądy na ten temat zależą przede wszystkim od miejsca robienia codziennych zakupów.

Wyniki grudniowego sondażu wskazują też, że umiejętność i skłonność konsumentów do dochodzenia roszczeń nie ulega zasadniczym zmianom. Co siódmy badany zdaje sobie sprawę z możliwości zgłaszania do sprzedawcy roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową.

Od grudnia 2003 roku Urząd prowadzi cykliczne badania bezpieczeństwa konsumentów oraz stopnia ich zaufania do najważniejszych elementów oferty rynkowej (jakości towarów i usług, cen, reklamy i handlu). Zmiany obrazuje wskaźnik - Indeks Bezpieczeństwa Konsumenckiego (IBK). Jego monitoring opiera się na wynikach sondażu przeprowadzanego z udziałem reprezentatywnej próby tysiąca osób, w wieku powyżej 15 lat.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane