UOKiK: ponad 1,65 mln zł kar dla firm pożyczkowych

PAP
opublikowano: 02-03-2018, 10:30
aktualizacja: 02-03-2018, 10:32

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał dwie firmy pożyczkowe – Net Credit i Incredit w sumie na kwotę ponad 1,65 mln zł - poinformował UOKiK. Według Urzędu w swoich przekazach reklamowych firmy wprowadzały klientów w błąd, stosując nieuczciwe praktyki rynkowe.

LATA ŁAMANIA PRAWA: Nieuczciwe praktyki kartelowe w polskiej branży płyt drewnopodobnych, które wykrył właśnie UOKiK, na czele którego stoi Marek Niechciał, trwały wiele lat.
Zobacz więcej

LATA ŁAMANIA PRAWA: Nieuczciwe praktyki kartelowe w polskiej branży płyt drewnopodobnych, które wykrył właśnie UOKiK, na czele którego stoi Marek Niechciał, trwały wiele lat. Fot. Marek Wiśniewski

"Prezes UOKiK nałożył na obie firmy kary finansowe. Net Credit musi w sumie zapłacić 1 312 947 zł, a Incredit – 351 153 zł. Ten ostatni został także zobowiązany do zwrotu klientom zawyżonych kwot odsetek. Obie firmy odwołały się od decyzji" - poinformował UOKiK w piątkowym komunikacie.

Według Urzędu obie firmy w przekazach reklamowych wprowadzały klientów w błąd, czyli stosowały nieuczciwe praktyki rynkowe.

"Konsument ma prawo do pełnej i rzetelnej informacji już na etapie reklamy. Tymczasem ukarane firmy wprowadzały w błąd co do istotnych szczegółów, które mogły zadecydować o tym, że ktoś skorzysta z ich oferty" - powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Marek Niechciał.

Urząd zakwestionował m.in. taką praktykę, jak "darmowa" pożyczka. Jak wyjaśnił, Net Credit i Incredit zapewniały w reklamach, że nowi klienci dostaną pierwszą pożyczkę do 2000 zł na 30 lub 61 dni "za darmo". Natomiast - według Urzędu - w umowach stawiały jednak warunek – terminową spłatę. Jeśli klient się spóźnił, płacił prowizję, czasem także odsetki – np. w Net Credit było to 500 zł przy 2000 zł pożyczki.

"W przypadku niedotrzymania terminu spłaty pożyczki rzeczywiście darmowej, klient byłby zobowiązany do zapłaty odsetek za każdy dzień opóźnienia. Natomiast w tej sytuacji musiał dodatkowo zapłacić warunkowo zawieszone wynagrodzenie pożyczkodawcy. Opóźnienie w spłacie pożyczki promocyjnej wiązało się zatem z większym kosztem niż sugerowała to reklama. Mogło to wprowadzać konsumentów w błąd, co do ryzyka wiążącego się z zaciągnięciem pożyczki" – wskazał, cytowany w komunikacie, Waldemar Jurasz, dyrektor delegatury UOKiK w Krakowie, która przygotowała decyzję.

Kolejna zakwestionowana przez Urząd praktyka to "15 minut nie dla wszystkich". Zdaniem UOKiK obie firmy zapewniały też w reklamach, że pieniądze znajdą się na koncie klienta w ciągu 15 minut. "Zapomniały dodać, że dotyczy to tylko osób, które mają rachunek w jednym z siedmiu banków. Dodatkowo Incredit nie uściślił w reklamie, że 15 minut liczy nie od chwili złożenia wniosku, tylko jego pozytywnego rozpatrzenia" - wyjaśnił UOKiK.

"Nieprawdziwa wysokość RRSO" - to następna praktyka zakwestionowana przez Urząd. Jak tłumaczył UOKiK, w reklamach obu firm wysokość rzeczywistej rocznej stopy oprocentowania była zaniżona, w niektórych przypadkach znacznie.

"Na przykład Net Credit dla pożyczki 500 zł na 30 dni, gdzie całkowita kwota do zapłaty wynosiła 650 zł, podawał RRSO w wysokości 741,82 proc., gdy rzeczywiście było to 2333,95 proc." - napisano.

UOKiK zakwestionował także "nieprawidłowe naliczanie odsetek". "Zgodnie z podpisanymi umowami Incredit powinien pobierać odsetki tylko od niespłaconej części pożyczki. Tymczasem przy kolejnych ratach naliczał je od pierwotnej wysokości zadłużenia. W efekcie klienci ponosili zawyżone koszty kredytu, np. przy pożyczce 2000 zł na 12 miesięcy (spłacanej w 12 ratach) tracili ponad 90 zł" - czytamy w komunikacie.

"Brak informacji o pośrednictwie i nazwie kredytodawcy" także został zakwestionowany przez Urząd. Jak podał UOKiK, do marca 2016 r. Net Credit oferował jako pośrednik pożyczki udzielane przez inne firmy. "Nie informował o tym w reklamach, przez co klienci mogli być zdezorientowani, kto faktycznie będzie ich wierzycielem" - czytamy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Handel / UOKiK: ponad 1,65 mln zł kar dla firm pożyczkowych