UOKiK: ponad 1,8 mln zł kar dla firmy telekomunikacyjnej Nasza SA

PAP
14-08-2018, 13:04

UOKiK wydał dwie decyzje, w których ukarał firmę telekomunikacyjną Nasza SA z Warszawy - poinformował urząd. Jak dodano, pierwsza decyzja dotyczyła niedozwolonych klauzul we wzorcach umownych, a druga – praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. W sumie kary wyniosły ponad 1,8 mln zł.

Jak poinformował we wtorkowym komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, skargi na spółkę Nasza SA złożyło do urzędu i rzeczników konsumentów prawie 800 osób. Większość poszkodowanych miała ponad 65 lat.

"UOKiK ukarał kolejną spółkę telekomunikacyjną, która zdobywała klientów, podszywając się pod dotychczasowego operatora, a także stosowała niedozwolone klauzule. Nasza SA obiecywała obniżkę abonamentu do 30 zł i nielimitowane rozmowy, tymczasem miesięczne rachunki wynosiły nawet 2-3 razy więcej" - czytamy w komunikacie UOKiK.

Urząd przekazał, że wszczął postępowanie o naruszanie zbiorowych interesów konsumentów przez Naszą SA w lipcu 2017 r. Miesiąc później umieścił na swojej stronie ostrzeżenie konsumenckie.

"Nasze postępowanie potwierdziło, że konsultanci spółki Nasza podstępem nakłaniali konsumentów do zmiany operatora. Sugerowali, że obniżka abonamentu to propozycja dotychczasowej firmy. Zatajali też opłatę za nielimitowane rozmowy oraz fakt, że umowa opiewa także na inne płatne usługi. W efekcie konsumenci wbrew swojej woli zmieniali operatora oraz musieli płacić wyższe niż wcześniej rachunki za telefon" - powiedział cytowany w komunikacie prezes UOKiK Marek Niechciał. Jak dodał, nie znalazłem żadnych okoliczności łagodzących. "Za każdą z praktyk nałożyłem prawie maksymalną karę" - zaznaczył.

UOKiK przekazał, że udowodnił Naszej S.A. trzy praktyki, "które naruszały zbiorowe interesy konsumentów". Suma kar wynosi 1 mln 676 tys. 577 zł.

Jak wyjaśnił urząd chodzi o trzy następujące praktyki: sugerowanie, że oferta dotyczy zmiany warunków umowy z dotychczasową firmą; sugerowanie, że abonament obejmuje nielimitowane rozmowy, podczas gdy były one dodatkowo płatne oraz obciążanie konsumentów bez ich zgody opłatami za dodatkowe usługi.

UOKiK przypomniał, że to nie pierwsza kara, którą urząd nałożył na Naszą SA.

"W grudniu 2017 r. ukaraliśmy tę spółkę za stosowanie niedozwolonych postanowień we wzorcach umownych. Bezprawne, a więc także niewiążące dla konsumentów, okazały się klauzule dotyczące fikcji zapoznania się z regulaminami usług (...) oraz dotyczące upoważnienia dla Naszej SA do wszelkich czynności związanych z przeniesieniem numeru do innej sieci" - czytamy. Dodano, że za te klauzule niedozwolone prezes UOKiK nałożył na Naszą SA w sumie 175 tys. 767 zł kary.

UOKiK przypomina, że konsument może w ciągu 14 dni odstąpić od umowy bez podawania powodu, w sytuacji kiedy firma telekomunikacyjna wprowadziła w błąd. Jeśli ten termin jednak minął, to można uchylić się od skutków oświadczenia woli złożonego pod wpływem błędu. W rozwiązaniu umowy pomoże miejski lub powiatowy rzecznik konsumentów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / UOKiK: ponad 1,8 mln zł kar dla firmy telekomunikacyjnej Nasza SA