UOKiK zapowiada wzmocnienie ochrony konkurencji i praw konsumentów

25-08-2004, 15:13

Wzmocnienie ochrony konkurencji w całej gospodarce, szczególnie na rynkach lokalnych, przeciwdziałanie występowaniu klauzul niedozwolonych, wprowadzenie oceny projektów legislacyjnych pod względem ich wpływu na ochronę konkurencji i zintensyfikowanie polityki informacyjnej - to najważniejsze kierunki aktywności Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

(UOKiK) w ciągu najbliższych trzech lat.

Rządową "Strategię polityki konkurencji na lata 2004-2006" i "Strategię polityki konsumenckiej na lata 2004-2006" przedstawił w środę sejmowej komisji gospodarki prezes UOKiK Cezary Banasiński.

Urząd poprzez realizację tych strategii chcę się włączyć w politykę Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony konkurencji i konsumentów - poinformował posłów prezes. "W dziedzinie ochrony konkurencji będziemy się uczyć zasad współdziałania z 24 urzędami zajmującymi się tą tematyką w pozostałych państwach UE oraz z Komisją Europejską" - powiedział Banasiński.

Dodał, że urząd będzie dążył do wprowadzenia w trakcie prac ustawodawczych konieczności oceny projektu aktu legislacyjnego pod względem jego wpływu na ochronę konkurencji - na podobieństwo obligatoryjnej oceny zgodności aktu z prawem europejskim. Według Banasińskiego, brak takiej oceny skutkuje wydawaniem aktów prawnych, które uderzają w konkurencyjność. Jako przykład wymienił zgodę na prywatyzację dwóch przedsiębiorstw posiadających dominującą pozycję na rynku: Telekomunikację Polską SA oraz STOEN.

W dziedzinie ochrony konsumentów UOKiK chcę się skoncentrować na zwalczaniu stosowania w umowach klauzul niedozwolonych. Wiceprezes urzędu Ewa Kubis powiedziała, że w Polsce mamy do czynienia z "istną plagą takich umów" i rząd będzie dążył do wyeliminowania ich z życia gospodarczego.

Kubis zapowiedziała, że szczególnej kontroli będzie podlegał sektor bankowy i ubezpieczeniowy, telekomunikacyjny oraz rozwijająca się gwałtownie w Polsce sprzedaż za pośrednictwem internetu (e-commerce).

"Jeśli starczy nam środków finansowych, to powołamy pełnomocnika urzędu do spraw nadzoru nad handlem elektronicznym" - poinformowała posłów Kubis. Jej zdaniem, w tej dziedzinie dochodzi do wielu nadużyć.

Kubis dodała, że UOKiK będzie dążył do stworzenia punktów kontaktowych dla konsumentów, w których będą udzielane informacje o trybie reklamacji w przypadku e-commerce i usług transgranicznych.

Zapowiedziała także, iż urząd będzie intensyfikował politykę informacyjną, bowiem niski stopień wiedzy konsumentów doprowadza do sytuacji, w której choć stosowanie systemu argentyńskiego jest w Polsce od niedawna zabronione, to Polacy nadal podpisują umowy oparte na tym systemie.

Dodała, że od 2006 roku urząd nie będzie miał żadnych środków finansowych na prowadzenie polityki informacyjnej. "Z budżetu państwa urząd nic nie otrzymujemy, a unijny fundusz PHARE będzie finansował działania urzędu w tej dziedzinie tylko do przyszłego roku" - powiedziała Kubis.

Banasiński przedstawił posłom sprawozdanie z działalności urzędu w 2003 roku. "W zeszłym roku nałożyliśmy 12 mln zł kar, w tym 1,6 mln zostało wpłacone" - poinformował. Dodał, że był to ostatni rok, w którym kary były tak niskie, bowiem od 1 maja br. UOKiK ma możliwość nakładania kar w wysokości nawet do 10 proc. rocznych przychodów ukaranego przedsiębiorstwa.

Banasiński zwrócił także uwagę na wzrost liczby przypadków naruszania konkurencji na rynkach lokalnych. "Takie przypadki są niebezpieczne, bowiem nie są spektakularne, a są bardzo uciążliwe dla konsumentów i innych uczestników rynku" - powiedział. Według niego, szczególnie dotyczy to usług komunalnych.

mg/ pwd/ itm/

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / UOKiK zapowiada wzmocnienie ochrony konkurencji i praw konsumentów