Upominek ułatwi handlowe relacje

Dominika Masajło
15-02-2017, 22:00

Dobrze dobrany prezent może być kluczowy w budowaniu dobrych długotrwałych kontaktów z partnerami i pracownikami.

Nieistotne z pozoru zagadnienie dotyczące wręczania biznesowych drobiazgów podwładnym lub kontrahentom tak naprawdę ma ogromny wpływ na biznesowe kontakty. Forma wręczenia prezentu, jego wygląd i opakowanie świadczy o naszym stosunku do obdarowywanej osoby. Jaki prezent będzie właściwy? Według ekspertów od biznesowego savoir-vivre’u właściwy upominek powinien być dostosowany do wieku, płci oraz relacji, jaka łączy nas z daną osobą. W obdarowywaniu osób zatrudnionych kluczowe jest to, aby upominek nie był zbyt osobisty i kosztowny.

— W przypadku wręczania prezentów wszystkim pracownikom firmy warto postawić na takie same prezenty, aby nikogo nie wyróżniać. Takie podejście sprawdzi się w większych organizacjach, gdzie upominki wręczane są sporej liczbie pracowników, a także w święta czy podczas jubileuszu przedsiębiorstwa. Natomiast kiedy mówimy o mniejszych firmach czy urodzinach, upominki można personalizować — mówi Monika Glegoła, współorganizatorkatargów Gift Show Poland 2017. Jeżeli osobą obdarowywaną jest partner biznesowy pochodzący z innego kraju, warto poznać panujące w nim kulturowe zwyczaje — po to, aby uniknąć towarzyskiego i biznesowego faux-pas.

— Dla osoby z Japonii prezentu nie należy pakować w biały papier, gdyż biel w tym kraju kojarzy się ze śmiercią. Prezent powinien być skromny, w odróżnieniu od podarunku dla partnera z krajów arabskich, gdzie mile widziane są upominki drogocenne i wysokiej jakości. Natomiast osobom z Indii w żadnym wypadku nie należy wręczać upominków ze skóry — wyjaśnia Monika Glegoła.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Upominek ułatwi handlowe relacje