URTiP: Trzeba z wyprzedzeniem informować o podwyżce cen internetu

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 03-03-2005, 15:26

Klienci powinni być z odpowiednim wyprzedzeniem poinformowani o wzroście cen usług dostępu do internetu, spowodowanej wprowadzeniem od 1 marca br. 22-proc. stawki VAT na internet - wynika z listu prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP) Witolda Grabosia do prezesa Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) Wacława Iszkowskiego.

Klienci powinni być z odpowiednim wyprzedzeniem poinformowani o wzroście cen usług dostępu do internetu, spowodowanej wprowadzeniem od 1 marca br. 22-proc. stawki VAT na internet - wynika z listu prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP) Witolda Grabosia do prezesa Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) Wacława Iszkowskiego.

    Pod koniec lutego Iszkowski zwrócił się do prezesa URTiP o wydanie komunikatu, zwalniającego firmy-dostawcy internetu z obowiązku informowania klientów o podwyższeniu cen korzystania z internetu. Zdaniem prezesa PIIT, wprowadzenie wyższego VAT na internet nie można traktować jako podwyżkę ceny, a ponadto klienci byli już od kilku miesięcy poinformowani o tym, że wzrośnie stawka podatku.

    W liście Grabosia, opublikowanym w czwartek na stronie internetowej PIIT, czytamy, że Urząd nie znalazł podstaw prawnych do zwolnienia dostawców internetu z obowiązku poinformowania klientów o podwyżce.

    "Prawo telekomunikacyjne (...) stwierdza wprost, iż obowiązek powiadamiania powstaje w razie podwyższenia cen usług. W związku z tym o każdej podwyżce, bez rozróżniania ceny netto i brutto, dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych musi poinformować abonentów na piśmie oraz innych niż abonenci użytkowników poprzez podanie tego do publicznej wiadomości, z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego" -czytamy w liście.

    Prezes URTiP przypomina także, że obowiązek poinformowania klientów o podwyżce jest związany z ich prawem do wypowiedzenie umowy z powodu braku akceptacji podwyżki. W takim przypadku dostawca internetu nie może domagać się od klientów odszkodowania. 

 Pomimo tego, Graboś pisze, że podczas ewentualnych postępowań administracyjnych o nie poinformowanie klientów o podwyżce będzie brana pod uwagę okoliczność, iż nowelizacja ustawy o podatku VAT ukazała się w Dzienniku Ustaw dopiero 25 stycznia 2005 r. "Późny termin ukazania się ustawy oraz krótki okres vacatio legis niepozostawiły operatorom zbyt wiele czasu na podjęcie decyzji o zmianach cen oraz na przygotowanie niezbędnej korespondencji do abonentów" - zwraca uwagę Graboś.

 Od 1 marca weszła w życie nowela ustawy o podatku VAT, wprowadzająca 22-proc. stawkę podatku na usługi dostępu do internetu dla osób fizycznych. Wcześniej obowiązywała zerowa stawka podatku. Wprowadzenie wyższej stawki miało na celu dostosowanie polskiego prawa do unijnego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane