Urządzeń nie mnożyć

Mirosław Konkel
26-10-2011, 00:00

Szwankuje komunikacja? Rozwiązaniem może być zintegrowany system

Słynna rada angielskiego filozofa Williama Ockhama, by nie mnożyć bytów ponad potrzebę, znalazła posłuch u twórców koncepcji Unified Communications (UC). Nie mają nic przeciwko telefonom stacjonarnym, faksom, smartfonom, netbookom tudzież poczcie elektronicznej, SMS-om i wideokonferencjom. Trzeźwo jednak zauważają, że nadmiar technologii często utrudnia porozumiewanie się pracowników na odległość. I odciąga ich od zadań służbowych. Na szczęście nie poprzestali na narzekaniu, ale postanowili połączyć różne metody transmisji głosu, obrazu i plików tekstowych, graficznych, filmowych (jakichkolwiek zresztą) w ujednolicony system teleinformatyczny. — UC to wiele kanałów informacji w jednym urządzeniu, np. laptopie lub tablecie. A także możliwość stałego podglądu, jak najłatwiej dotrzeć z informacją do współpracownika, klienta czy partnera biznesowego. Interfejs pokazuje, czy w danym momencie lepiej do niego zadzwonić, czy wysłać SMS-a lub e-maila, bo akurat prowadzi prezentację biznesową — tłumaczy Aleksander Klessa, inżynier wsparcia sprzedaży w NextiraOne Polska.

Nie tylko korporacje

Dzięki UC ludzie pozostają ze sobą w kontakcie w czasie rzeczywistym bez względu na miejsce pobytu. Przydaje się zatem i menedżerom wizytującym oddziały, i inżynierom dokonującym uzgodnień w hali produkcyjnej, i sprzedawcom prowadzącym prezentację handlową w siedzibie klienta. Zunifikowana komunikacja może być też użyta do korporacyjnych narad i szkoleń. W skład systemu wchodzi przecież oprogramowanie do tele— i wideokonferencji. — Zebranie setki osób z całej Polski w jednym miejscu to wielotysięczny wydatek. Trzeba zapłacić za bilety, salę konferencyjną i hotel. Ale od czego są systemy wideo— lub webkonferencji? Pracownicy mogą brać udział w szkoleniach, wymieniać się informacjami i opiniami, nie wychodząc z domu czy biura — informuje Bartosz Niwiński z Avaya Poland. Zunifikowaną komunikację kojarzy się z wielkimi korporacjami, ale to nie wielkość firmy, lecz profil jej działalności powinien być najważniejszym argumentem za lub przeciw zastosowaniu tego rozwiązania. — Unified Communications polecam nawet małym przedsiębiorstwom, jeśli mają rozproszoną strukturę i pracowników mobilnych — mówi Aleksander Klessa. Z tym że mniejsze firmy powinny rozważyć, co jest dla nich lepsze: zainwestowanie we własny swerwer czy raczej skorzystanie z usług teleoperatora w modnym ostatnio modelu chmury (cloud computing). W przypadku sektora MŚP ta druga możliwość specjaliście z NextiraOne Polska wydaje się bardziej opłacalna. Nie można jej jednak zastosować, gdy przedsiębiorstwo, choćby kilkuosobowe, wysyła tzw. wrażliwe dane, których utrata mogłaby spowodować straty rzędu kilkuset tysięcy lub nawet paru milionów złotych. — Nie zakładam, że dostawca usługi mógłby chcieć ukraść cenne informacje. Internet jest jednak nieszczelny, hakerów nie brakuje. Więc czasem warto oprzeć się na wewnątrzkorporacyjnej infrastrukturze IT — uważa Aleksander Klessa.

Przyszłość w UC

Na świecie jest 7,8 mln użytkowników Unified Communications. Do 2015 r. ma ich być 49,5 mln. UC także w Polsce ma duży potencjał. W branży call & contact center i wszystkich firmach, w których ważna jest szybka komunikacja. Jak twierdzi Tomasz Miller, menedżer produktu w Jabra, Veracomp (dostawca zestawów słuchawkowych), inwestycje w to rozwiązanie zwracają się szybko, bo dają wzrost wydajności pracowników niezależnie od rynku, na jakim działa przedsiębiorstwo. Jest tylko jedno ale. Jak pokazują badania przeprowadzone w marcu przez Kantarmedia na zlecenie Jabra, aż 64 proc. menedżerów w centrach kontaktowych nigdy nie słyszało o Unified Communications. Doskonałą znajomością tematu może się poszczycić jedynie 5 proc przedsiębiorców, a 20 proc. zetknęło się z pojęciem UC, ale nie umie powiedzieć, czego dotyczy. — Choć w Polsce wciąż mało firm jest świadomych korzyści biznesowych wynikających z UC, to jednak 17 proc. chce zastosować rozwiązanie w przyszłości — wskazuje przedstawiciel Jabra.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Urządzeń nie mnożyć