Urzędnicy uczyć się będą m.in. języka migowego za unijne pieniądze

PAP
opublikowano: 20-02-2010, 12:16

Urzędnicy z magistratów w Sieradzu i  Radomsku (Łódzkie) przejdą szkolenia z zakresu standardów obsługi osobistej i  telefonicznej mieszkańców, uczyć się będą radzenia sobie w trudnych sytuacjach, a nawet poznają podstawy języka migowego.

Wszystko to w ramach "Akademii urzędnik@", którą wspólnie z lokalnymi samorządami organizuje Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego (ŁARR). Szkolenia mają przyczynić się do poprawy jakości obsługi mieszkańców oraz usprawnienia pracy urzędów - poinformował PAP Anna Tokarska z ŁARR.

W pierwszej kolejności w cyklu szkoleń weźmie udział ponad 250 pracowników Urzędów Miejskich w Sieradzu i Radomsku. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych, a milion złotych na szkolenia pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Przedstawiciele ŁARR przekonują, że jest dużo unijnych pieniędzy na szkolenia podnoszące kwalifikacje i kompetencje urzędników. "Choć standardy obsługi zmieniły się w wielu urzędach na lepsze, w dalszym ciągu pokutuje u nas stereotyp urzędnika niekompetentnego, aroganckiego i niechętnego do pomocy, a to przecież opinia mieszkańców decyduje o ocenie pracy urzędu" - przyznaje prezes ŁARR Błażej Moder.

Szkolenia sieradzkich i radomszczańskich urzędników zaczną się w marcu i potrwają do końca roku. Każdy pracownik ma uczestniczyć w zajęciach dostosowanych do zajmowanego stanowiska, a program szkoleń - jak przekonują twórcy projektu - zostały tak dobrane, aby uczestnicy zdobyli przede wszystkim praktyczne umiejętności.

Podczas szkolenia z podstaw języka migowego, które poprowadzi trener z Polskiego Związku Głuchych, urzędnicy poznają m.in. znaki polskiego alfabetu palcowego i nauczą się ich praktycznego zastosowania. Przedstawiciele Agencji liczą, że dzięki temu osoby niesłyszące lub niedosłyszące będą mogły samodzielnie załatwić sprawy urzędowe.

Dwa z pięciu planowanych cykli szkoleń dotyczyć będą profesjonalnej obsługi mieszkańców. W programie znajdą się m.in. warsztaty dotyczące standardów obsługi osobistej i telefonicznej, odpowiedniego reagowania na potrzeby interesantów, czy radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Oprócz języka migowego grupa urzędników przejdzie też 10-miesięczny kurs języka angielskiego.

Część kursów będzie poświęcona praktycznym aspektom przepisów prawa np. pomocy publicznej, prawa pracy czy prawa budowlanego. Planowane są też warsztaty rozwoju osobistego oraz komputerowe, w tym związane z obsługą e-urzędu. Większość zajęć będzie prowadzona na miejscu - w urzędach.

Twórcy programu spodziewają się, że szkolenia przyniosą wymierne efekty w postaci m.in. wprowadzenia systemu monitorowania jakości obsługi interesanta, czy kodeksu etycznego urzędnika. Liczą także, że zmniejszy się liczba decyzji administracyjnych wydawanych po terminie i uchylonych przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze.

"Akademia urzednik@" ma być także prowadzona w innych urzędach w regionie łódzkim.(PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane