Urzędnicy usprawnią wydawanie kasy z Unii Przeciw biurokracji Bez konfliktu

Marta Sieliwierstow
opublikowano: 19-06-2009, 00:00

Mniej formalności i papierkowej roboty ma ułatwić życie firmom starającym się o unijne dofinansowanie.

Mniej formalności i papierkowej roboty ma ułatwić życie firmom starającym się o unijne dofinansowanie.

Mimo kryzysu przedsiębiorcom wciąż zależy na unijnych dotacjach. Jak wynika z in-formacji Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), spośród 3,5 tys. wniosków złożonych w okresie od lutego do kwietnia 2009 r. aż 3 tys. przeszło pozytywną ocenę formalną.

Przeciw biurokracji

Mimo że z roku na rok przedsiębiorcy coraz chętniej składają wnioski o dofinansowanie, to nie milkną narzekania na powszechną biurokrację. PARP przedstawiła projekt zniesienia obowiązku dostarczania przez firmę, już na etapie wniosku o płatność, kserokopii wszystkich faktur, które są potwierdzeniem poniesionych kosztów.

— Chcielibyśmy, żeby w zamian pojawiło się zestawienie faktur z ich numerami, kwotami i wszystkimi niezbędnymi informacjami. Oczywiście podczas kontroli wiarygodność tego zestawienia będzie mogła być zweryfikowana, co wykluczyłoby ewentualne nieprawidłowości — wyjaśnia Bożena Lubińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Oszczędziłoby to wnioskodawcom i instytucjom rozpatrującym wnioski zbędnej pracy, a tym samym usprawniło cały proces wypłacania pieniędzy.

— Taka zmiana jest bardzo istotna i potrzebna. Drugą ważną kwestią jest zmiana sposobu rozliczania kosztów stałych, jakie ponosi przedsiębiorca — ocenia Marzena Chmielewska, dyrektor departamentu funduszy strukturalnych PKPP Lewiatan.

Kolejnym proponowanym ułatwieniem miałoby być ograniczenie składanych przez przedsiębiorców aneksów do umów w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Teraz aneksowaniu podlegają nawet najdrobniejsze zmiany w harmonogramie realizacji projektu, np. jeśli firma początkowo deklarowała zakupienie w I kw. trzech licencji, a w ostateczności chce kupić dwie, a kolejną w następnym kwartale, to musi złożyć aneks.

Bez konfliktu

Nowe rozwiązania pozwoliłyby część takich zmian załatwiać na zasadzie udzielanej przez PARP zgody.

Kolejnym novum jest propozycja udzielania przedsiębiorcom pomocy przez urzędników PARP przy składaniu wniosków o płatność.

— Nie ma niebezpieczeństwa konfliktu interesów. Osoba, której wniosek został pozytywnie rozpatrzony i realizuje inwestycję, jest już naszym klientem, więc dlaczego mielibyśmy nie pomóc — uzasadnia szefowa PARP.

Szybciej złożone i zatwierdzone wnioski to szybciej wypłacone pieniądze. A szybciej wypłacone pieniądze to więcej inwestycji.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane