Urzędy w nowej odsłonie

MATERIŁA PARTNERA: PayU
opublikowano: 26-06-2016, 22:00

Technologie mobilne mogą znacznie usprawnić działanie administracji publicznej. Czy urzędy wykorzystają ten potencjał?

Zgodnie z zapowiedzią rządu, do 2020 r. 80 proc. spraw urzędowych będzie można załatwić w Polsce przez internet. — Wymierne korzyści są oczywiste, zwłaszcza że większość obywateli ma nieograniczony i tani dostęp do sieci. Cyfryzacja kontaktów na linii administracja — obywatel — firma oznacza oszczędności dla wszystkich. Poza tym zwiększa możliwość kontroli. Nie chodzi o to, że przez internet nikt przy zdrowych zmysłach nie zaoferuje i tym bardziej nie przekaże łapówki czy nieformalnej prośby o specjalne traktowanie. W urzędach cyfryzacja obiegu spraw pozwoli kontrolować ich obsługę zgodnie z przepisami — przekonuje dr inż. Marek Miłosz, prodziekan ds. studenckich na kierunku Informatyka Politechniki Lubelskiej.

NOWE MYŚLENIE: Podczas zorganizowanego niedawno w Warszawie PayU Lab Forum, Anna Streżyńska, minister cyfryzacji, podkreślała, że za wprowadzaniem innowacji muszą iść zmiany w mentalności. Musimy zmienić myślenie o państwie, bo nie jest traktowane jak firma, która sprzedaje najwyższej jakości usługi obywatelom. Dziś o państwie myśli się jak o monopoliście, do którego petent przychodzi z prośbą, a państwo mu łaskawie udziela odpowiedzi — przekonywała pani minister. Na zdjęciu w towarzystwie prof. Linnara Viika, doradcy rządu Estonii (z lewej), i Jerzego Hejnara, wiceprezesa PGE Obrót. [FOT. ARC]

Mocne tło

Z raportu Laboratorium Gospodarki Cyfrowej DeLab Uniwersytetu Warszawskiego wynika, że Polacy wciąż niechętnie korzystają z rozwiązań online oferowanych przez instytucje publiczne. Tylko 31 proc. rodaków w ostatnim roku kontaktowało się z jednostkami administracji za pośrednictwem narzędzi internetowych innych niż e-mail, z czego zdecydowana większość ograniczyła się do złożenia deklaracji PIT. To jeden z najgorszych wyników w Unii Europejskiej — mniej „ucyfrowieni” od Polaków są jedynie Włosi (27 proc.), Bułgarzy (21 proc.) i Rumuni (13 proc.). Głównym powodem dystansu wobec nowinek w urzędach jest obawa o bezpieczeństwo wprowadzonych danych i brak wystarczających kompetencji cyfrowych, zwłaszcza wśród osób z niższym wykształceniem.

Samorządowe udogodnienia

Co ciekawe, oporów przed innowacjami nie mają urzędy, które starają się zachęcać mieszkańców do korzystania z nowoczesnych technologii. — Mimo barier prawnych utrudniających procedowanie wielu spraw przez internet staramy się wykorzystywać różne narzędzia, ułatwiające kontakt z miastem, np. w sieci można zarezerwować wizytę w urzędzie na konkretny dzień i godzinę. W 2016 r. udostępniliśmy nową mapę porządku, która umożliwia zgłaszanie różnych interwencyjnych problemów w mieście przez całą dobę. Można ją obsługiwać na smartfonach — mówi Tomasz Filipowicz, przedstawiciel Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Także Urząd Miejski w Stargardzie korzysta z narzędzi internetowych, które ułatwiają mieszkańcom załatwianie spraw. — Udostępniamy skrzynkę podawczą na rządowej platformie e-PUAP, przy użyciu której mieszkańcy mogą np. złożyć wniosek w ramach programu 500 Plus. Po wprowadzeniu zapowiadanych zmian dostęp do e-usług powinien być łatwiejszy, ponieważ obecnie pewnym problemem jest nie zawsze wydolna platforma e-PUAP. Od kilku lat umożliwiamy mieszkańcom udział w głosowaniu dotyczącym Stargardzkiego Budżetu Obywatelskiego bez konieczności wychodzenia z domu. Jak pokazuje doświadczenie, z tej formy głosowania korzystają również seniorzy — opowiada Piotr Styczewski z biura prezydenta Miasta Stargard.

Forum innowacji

W urzędach mogą się przyjąć także nowoczesne rozwiązania znane ze sklepów internetowych. O tym, czym mogą zainspirować instytucje publiczne i czego biurokracja powinna się uczyć od branży e-commerce, można było posłuchać podczas PayU Lab Forum, które odbyło się 21 kwietnia 2016 r. w Warszawie. Wśród gości byli m.in. Anna Streżyńska, minister cyfryzacji, oraz prof. Linnar Viik, doradca rządu Estonii, dzięki któremu ten niewielki nadbałtycki kraj w całości przestawił się na eUrzędy i eRządzenie i jest dziś w światowej czołówce, jeśli chodzi o stopień informatyzacji. — Same innowacje jednak nie wystarczą, potrzebna jest też zmiana mentalna. Musimy zmienić myślenie o państwie, bo nie jest traktowane jak firma, która sprzedaje najwyższej jakości usługi obywatelom. Dziś o państwie myśli się jak o monopoliście, do którego petent przychodzi z prośbą, a państwo mu łaskawie udziela CZEGO?— przekonywała Anna Streżyńska. Paneliści nie mieli również wątpliwości, że prostym i przyjaznym usługom urzędowym musi towarzyszyć łatwy i bezpieczny system opłat, które wykonuje się coraz częściej za pomocą urządzeń mobilnych. — Płatności online są jak smarowanie, które sprawia, że tryby innowacji kręcą się szybciej. Z roku na rok liczba papierowej gotówki w obrocie będzie malała, bo płatności w sieci są bezpieczniejsze, wygodniejsze i szybsze — mówił Mario Shiliashki, dyrektor generalny PayU na Europę, Środkowy Wschód i Afrykę.

Właściwa zmiana

Wprowadzenie usług mobilnych do administracji to nie tylko szansa na skrócenie czasu obsługi, ale też możliwość budowy kanału komunikacji, który pozwoli zaangażować wszystkich w życie publiczne. — Wystarczy sobie wyobrazić, ile czasu, a zarazem pieniędzy oszczędzalibyśmy, choćby zakładając firmę przez internet. Estończycy potrafili zrobić to w 18 minut i tym samym zapisali się w historii rekordów świata. Rozliczenie podatku w godzinę, a jego zwrot w następne 48, posiadanie elektronicznej historii spraw administracyjnych, realizacja płatności i zwrotów, umawianie wizyt, elektroniczne podpisywanie dokumentów, głosowanie i wyrażanie opinii, zdalny dostęp do administracji i spraw urzędowych, tam gdzie przebywamy, czyli również poza granicami Polski — to tylko wybrane możliwości, które daje cyfryzacja — opowiada Michał Zych, menedżer w dziale doradztwa biznesowego EY. Duży potencjał rozwoju w sektorze publicznym mają jednak przede wszystkim rozwiązania mID (mobile identity, czyli tożsamość przechowywana przez smartfony).

— W równym stopniu mogą być wykorzystywane także w sektorze prywatnym, pod warunkiem iż za mID pójdzie wiele zmian ustaw i rozporządzeń, które pozwolą m.in. na zdalne podpisanie umowy z ubezpieczycielem, bankiem, telekomem czy spółką z branży energetycznej. Pozwoli to też przyspieszyć rozwój e-commerce oraz zwiększy produktywność i PKB Polski — mówi Piotr Mieczkowski, ekspert telekomunikacyjny w dziale doradztwa biznesowego EY. Liczba krajów stosujących mID systematycznie rośnie. Do tej grupy zalicza się już m.in. Mołdawię (od 2012 r.) i Finlandię (od 2010r.). — Ale mID to nie tylko domena Europy. W 2014 r. Oman był pierwszym krajem na Bliskim Wschodzie, który uzupełnił narodowy elektroniczny dowód tożsamości o rozwiązanie mID — przypomina Piotr Mieczkowski.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MATERIŁA PARTNERA: PayU

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu