Czytasz dzięki

Usługi na ful… dla e-commerce

  • Materiał zewnętrzny
opublikowano: 17-06-2020, 11:20

Handel elektroniczny w Polsce jest bardzo perspektywiczny. Przyglądając się jego rozwojowi za granicą, można spodziewać się podobnych efektów w naszym kraju. Od kilku lat obserwujemy trend stopniowego wypierania tradycyjnych kanałów sprzedaży przez kanał elektroniczny.

Ostatnie trzy miesiące jeszcze bardzie przyspieszyły rozwój tego trendu. Obecni gracze zwiększają swoją sprzedaż, a dzięki niskim barierom wejścia (nie ma potrzeby utrzymywania stacjonarnej placówki oraz jej obsługi) pojawiają się nowe podmioty na rynku. Transformacja handlu nie oznacza jednak, że sprzedaż tradycyjna zniknie w najbliższym czasie. Wręcz przeciwnie, te dwa kanały sprzedaży – tradycyjny i elektroniczny – będą się nawzajem uzupełniać, zgodnie z koncepcją omnichannel, która zakłada integrację nie tylko kanałów sprzedaży, ale także komunikacji, dostaw i zwrotów.

dyrektor, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania
Zobacz więcej

dr hab. Arkadiusz Kawa

dyrektor, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania

W tej integracji rolę odgrywa logistyka, która ma nie tylko znaczenie koordynujące, ale także kreujące. To ona umożliwia zarówno utrzymanie obecnych klientów (przez dostępność towarów, terminowość dostaw itp.), jak i przyciągnięcie nowych klientów (przez oferowanie wygodnej formy dostawy, bezpłatne i wydłużone terminy zwrotów). Te procesy mogą być wykonywane samodzielnie, ale także zlecane zewnętrznym firmom – operatorom fulfiment.

W Polsce istnieją różne podmioty oferujące usługi fulfilment – od międzynarodowych koncernów, przez firmy logistyczne, aż po małe wyspecjalizowane podmioty lokalne. Wielu usługodawców oferuje fulfilment jako dodatkową usługę w swojej działalności. Część rozpoczyna tego rodzaju działalność na podstawie doświadczeń własnego e-sklepu i rozszerza ją na inne podmioty. Duże firmy logistyczne oferują fulfilment, licząc na skalę zleceń, adekwatną do swojej podstawowej działalności, ale często nie są elastyczni na potrzeby mniejszych e sklepów. Dodatkowym utrudnieniem dla operatorów logistycznych, którzy oferowali wcześniej tylko logistykę kontraktową, jest inna specyfika rynku. Podmioty handlu elektronicznego są bowiem inną grupą klientów, niż usługobiorcy logistyki kontraktowej. Z reguły są to niewielkie przedsiębiorstwa, które mają dość szeroki asortyment produktów, ale w bardzo małej ilości. Ich klienci zamawiają zazwyczaj pojedyncze towary, a ich lokalizacja geograficzna jest bardzo różnorodna.

Badania wykonane na zlecenie GS1 Polska wykazały, że operatorzy fulfilment są bardzo ważnym ogniwem łańcucha dostaw w handlu elektronicznym. Wspierają polskie przedsiębiorstwa nie tylko w bieżących operacjach logistycznych, ale także w ich rozwoju. Jest ich ok. 60, ale ich liczba cały czas się zwiększa. Usługi te świadczy coraz więcej firm, które wcześniej zajmowały się podobną działalnością, ale dla innych klientów. Obsługują one głównie sklepy internetowe, których w Polsce jest ok. 31,7 tys., ale także sprzedawców internetowych, których jest nawet kilkukrotnie więcej.

Eksperci twierdzą, że polski rynek fulfilment znajduje się wciąż na stosunkowo wczesnym etapie rozwoju, ale ma przed sobą duże perspektywy. Z naszych badań wynika, że tylko 30% sklepów internetowych korzysta z usług fulfilment dla towarów sprzedawanych w Internecie. Ci, którzy korzystają z tych usług, są zadowoleni. Największymi korzyściami dla nich są oszczędność czasu i zwiększenie jakości obsługi logistycznej. Kolejnymi argumentami przemawiającymi za outsourcingiem w logistyce magazynowej jest wygoda i większe możliwości rozwoju na nowych rynkach. Pozostałe 70% firm, które nie korzysta z usług fulfilment, wskazuje na wiele przyczyn takiego stanu rzeczy. Najważniejszą z nich jest chęć utrzymania wszystkiego pod kontrolą. Sprzedawcy internetowi uważają, że mogą lepiej odpowiadać na potrzeby klientów i chcą mieć bezpośredni kontakt z towarem. Z tych powodów najlepszym rozwiązaniem dla niektórych sprzedawców internetowych jest ich własna logistyka. Należy mieć tego świadomość i pokazać klientom, że bariery te można łatwo pokonać dzięki profesjonalnemu wsparciu ze strony dostawców usług realizacyjnych. Bardzo obiecujące dla dostawców usług fulfilment jest to, że prawie 27% menedżerów sklepów internetowych zamierza w ciągu maksymalnie trzech lat zlecić na zewnątrz swoją logistykę towarów sprzedawanych w Internecie.

Artykuł powstał na podstawie badania pt. Fulfilment w e-commerce, które zostało przygotowane przez Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania na zlecenie Fundacji GS1 Polska. Raport ze szczegółami badania będzie opublikowany na początku lipca 2020 roku na stronie www.gs1pl.org.

Sprawdź program webinaru "Logistyka w e-commerce jako źródło przewagi konkurencyjnej" 29 czerwca 2020 / Online

autor: dr hab. Arkadiusz Kawa, dyrektor, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane