W 2020 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego wyniosła 28,6 mld EUR

  • PAP
opublikowano: 26-03-2021, 06:19

W 2020 r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 28,6 mld euro, o 5,6 proc. mniej niż rok wcześniej - podała firma AutomotiveSuppliers.pl. Jak zaznaczyła, spadek byłby większy, gdyby nie dynamicznie rosnący eksport akumulatorów litowo-jonowych.

fot. Bloomberg

Firma podkreśliła w analizie, że 2020 rok był bardzo trudny dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, a strat wywołanych przez lockdown w I półroczu nie udało się w całości odrobić pomimo wzrostu zamówień w kolejnych miesiącach.

Jak poinformowano, w ub.r. wartość eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski wyniosła 28,59 mld euro, o 5,6 proc. mniej (-1,7 mld euro) niż rok wcześniej. Zaznaczono przy tym, że w 2020 r. do analizowanych grup produktów motoryzacyjnych dodano baterie (w tym litowo-jonowe) i opony.

Partner w AutomotiveSuppliers.pl Rafał Orłowski wskazał, że bez akumulatorów litowo-jonowych spadek eksportu był dużo większy i wyniósł 13,5 proc.

Podobnie jak w poprzednich latach naszym najważniejszym zagranicznym partnerem pozostają Niemcy (33,93 proc. całości eksportu branży). Jak podano, eksport na ten rynek był o 9 proc. wyższy niż w 2019 r., głównie dzięki akumulatorom litowo-jonowym (wzrost o 684,9 proc.). Kolejne miejsca należą do: Francji (7,46 proc. całości, spadek o 4 proc.), Włoch (6,54 proc., spadek o 9,7 proc.) i Czech (6,38 proc., spadek o 16 proc.).

Od kilku lat najważniejszą grupą eksportową branży są części i akcesoria. W ub.r. na rynki zagraniczne trafiły komponenty wyprodukowane w Polsce o wartości 10,73 mld euro. W stosunku do rekordowego 2019 r. (12,88 mld euro) nastąpił spadek o 16,7 proc.

Części i akcesoria stanowiły 37,55 proc. całego eksportu sektora motoryzacyjnego z Polski, w porównaniu z 2019 r. ich udział spadł o 5 pkt proc. Największym odbiorą tej grupy produktów nadal były Niemcy (32,9 proc. całości, spadek o 18,7 proc.). Kolejnymi rynkami zbytu były Czechy (9,09 proc. całości, spadek o 15,2 proc.), Słowacja (7,53 proc., spadek o 12 proc.) i Hiszpania (5,28 proc., spadek o 17,7 proc.).

Drugą największą grupą eksportową są samochody osobowe i towarowo-osobowe. W 2020 r. ich eksport miał wartość 4,94 mld euro, o 20 proc. mniej niż rok wcześniej. Do najważniejszych rynków zbytu w minionym roku należały: Niemcy (34,3 proc. całości, spadek o 9,8 proc.), Włochy (12,34 proc., spadek o 29,4 proc.) i Francja (7,72 proc., spadek o 21,9 proc.).

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

W analizie zaznaczono, że ubiegły rok przyniósł niezwykle wysoki wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych, które są wykorzystywane w autach elektrycznych. Wartość tego typu podzespołów motoryzacyjnych wyniosła 3,99 mld euro, niemal dwukrotnie więcej niż w 2019 r.

Jak stwierdził Orłowski, zwiększony eksport akumulatorów związany jest przede wszystkim z bardzo dynamicznym rozwojem fabryki LG Energy Solution Wrocław. "Dzięki tak dużemu wzrostowi akumulatory litowo-jonowe stały się trzecim produktem motoryzacyjnym (13,98 proc. całości eksportu branży). Szczególnie dynamiczny wzrost nastąpił w IV kwartale 2020 r. Wartość eksportu tego typu akumulatorów była wyższa niż samochodów osobowych i towarowo-osobowych" - podkreślił.

Większość akumulatorów litowo-jonowych trafiła w minionym roku do Niemiec (44,3 proc. wartości tej grupy), Francji (16,8 proc.), Belgii (11 proc.) i Austrii (6,2 proc.).

W pozostałych grupach produktów motoryzacyjnych odnotowano wzrost w eksporcie silników wysokoprężnych (+18,9 proc.), silników spalinowych (+8 proc.) i autobusów (+1,2 proc.).

Zdaniem AutomotiveSuppliers.pl, obecnie praktycznie niemożliwe jest prognozowanie, jaki będzie poziom eksportu przemysłu motoryzacyjnego z Polski w tym roku. "Pandemia koronawirusa nadal trwa a lista problemów stojących przed branżą jeszcze się wydłużyła. Palącym problemem jest +kryzys mikroprocesorów+, który przekłada się na ograniczanie produkcji przez niemal każdy koncern samochodowy na świecie. Firmy produkcyjne muszą też borykać się z problemem dostępu do takich surowców, jak stal czy tworzywa sztuczne" - wskazano.

Firma przewiduje natomiast, że w dalszym ciągu będzie rosła produkcja i eksport akumulatorów litowo-jonowych i komponentów do nich. Prawdopodobnie ich wartość będzie wyższa niż samochodów osobowych i towarowo-osobowych, dzięki czemu przesuną się na drugie miejsce produktów eksportowych branży - po częściach i akcesoriach.

AutomotiveSuppliers.pl od 2008 r. monitoruje przemysł motoryzacyjny w Polsce i w krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane