W Białymstoku rusza rewitalizacja Biruny

Agnieszka Janas
opublikowano: 19-12-2006, 00:00

Boom na centra handlowe w Białymstoku jest faktem. Do boju rusza JWK-Management z projektem centrum Alfa w XIX-wiecznej fabryce.

Na terenie Biruny, zakładów tekstylnych znajdujących się niemalże w centrum miasta, kończy się rozbiórka budynków fabrycznych nieobjętych ochroną konserwatorską. To pierwszy etap inwestycji JWK-Management (dawniej JWK- -Invest), dewelopera centrów handlowych Alfa w Olsztynie i Gdańsku. W Białymstoku zbuduje nową Alfę.

— Mamy już prawomocne pozwolenie na budowę centrum oraz przebudowę skrzyżowania ulic Mickiewicza i Świętojańskiej — informuje Anna Bandurska, dyrektor ds. komercjalizacji JWK- -Management.

Uzyskanie pozwolenia na przebudowę ulic jest dlatego ważne, że do tej pory to właśnie węzeł komunikacyjny stanowił punkt sporny między deweloperem a władzami miasta. Teraz JWK wyłoży 15 mln zł na przebudowę dróg. Główne prace budowlane przy centrum Alfa Białystok rozpoczną się w marcu przyszłego roku. Termin oddania obiektu do użytku planowany jest na 15 października 2008 r. Wartość inwestycji szacowana jest na 280 mln zł. Pieniądze, które fabryka Biruna uzyskała ze sprzedaży nieruchomości, zostaną przeznaczone na przeniesienie się do nowego obiektu oraz rozwój spółki. Sprzedaż ta spotkała się z przychylnością załogi.

Czerwona cegła

Projekt architektoniczny ma za zadanie połączyć współczesną część obiektu z zabytkowymi halami fabrycznymi i pałacykiem pochodzącymi z końca XIX wieku. Łącznie centrum będzie miało 86 tys. mkw., w tym 35 tys. mkw. powierzchni handlowej. W Alfie znajdzie się: siedmiosalowe kino, którego operatorem będzie sieć Helios, galeria handlowa ze 150 sklepami, wielkopowierzchniowy sklep ze sprzętem AGD RTV, sklep sportowy, sklep z multimediami, część gastronomiczna oraz delikatesy spożywcze.

— Podpisaliśmy już umowę z siecią delikatesów Bomi. W tej chwili mamy kontrakty zawarte dla 40 proc. powierzchni centrum, a około 25 proc. powierzchni ma uzgadniane warunki najmu. W procesie tym wspiera nas agencja Cushman & Wakefield, ale nie jest to umowa na wyłączność. Sami koordynujemy komercjalizację — wylicza Anna Bandurska.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Przedstawicielka dewelopera zapowiada też dodatkowe atrakcje w obiekcie. Może w tej roli sprawdzi się profesjonalna ścianka do wspinaczki, która zostanie ustawiona obok kina.

Projekt centrum spotkał się z dużym uznaniem w Białymstoku. Maciej Kuryłowicz z Warszawy, autor koncepcji architektonicznej, doczekał się dobrej oceny zarówno ze strony lokalnej prasy, mieszkańców, jak i władz miejskich.

— Na pewno będzie to najładniejsze centrum handlowe, jakie powstaje w Białymstoku — komplementował Zbigniew Gliński, naczelnik wydziału architektury w magistracie w białostockiej prasie.

Wielu chętnych

Ten spójny architektonicznie obiekt powstaje w mieście, w którym wielu deweloperów stara się o możliwość zbudowania centrum handlowego. W realizacji są: galeria Biała, której deweloperem jest TK Polska, oraz Zielone Wzgórza. Wiosną ruszy budowa Galerii Podlaskiej (Quinlan Private Golub). O budowę swoich obiektów starają się „sąsiedzi”: spółka handlowa Jagiellonia oraz Parkridge CE Retail. Czy zatem Alfa ma szanse na odniesienie sukcesu?

— W tej chwili wśród budujących się obiektów nie widzę bezpośredniej konkurencji dla naszego centrum. Nigdy nie rywalizowaliśmy z obiektami składającymi się z hipermarketów i galerii. Część spożywcza nie jest dominującą branżą w naszym obiekcie. Chcemy, aby obok zakupów można było miło spędzić czas w kinie lub jednej z licznych kafeterii czy restauracji. Obie Alfy w Gdańsku i Olsztynie zostały ciepło przyjęte przez mieszkańców tych miast. Mamy nadzieję, że podobnie będzie w Białymstoku — mówi Anna Bandurska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Janas

Polecane