W Budapeszcie oddano do użytku czwartą linię metra

PAP
opublikowano: 28-03-2014, 19:45

W Budapeszcie oddano w piątek do użytku czwartą linię metra, która łączy dworce kolejowe Kelenfold w Budzie i Keleti (czyli Wschodni) w Peszcie, a wydarzenie to stało się okazją do kolejnych polemik między rządem i opozycją.

Przemawiając na uroczystości otwarcia na końcowej stacji Kelenfold premier Viktor Orban zaznaczył, iż sfinalizowanie tej inwestycji ma swe źródło w jedności, jaka pojawiła się wśród Węgrów po wyborczym zwycięstwie kierowanej przez niego prawicowej partii Fidesz w 2010 roku.

"Budapeszt stanie się dumną stolicą, jeśli podejmie się ambitnych projektów, które może zrealizować tylko w razie znalezienia drogi współpracy z rządem" - powiedział premier.

Towarzyszący Orbanowi burmistrz Budapesztu Istvan Tarlos, który jest również członkiem Fideszu, nazwał rozbudowę metra jednym z największych projektów inwestycyjnych ostatnich dziesięcioleci, naznaczonym "chaotycznymi przygotowaniami, a potem poważnymi wysiłkami". Jego zdaniem, sukces tego przedsięwzięcia świadczy o tym, że władze stolicy oraz rząd "chcą i potrafią współpracować".

Lewicowa opozycja zorganizowała w piątek na położonej na nowej trasie stacji Plac Świętego Gellerta konferencję prasową, nazwaną "alternatywnym otwarciem metra". Wyrażano tam opinię, że nowa linia nie zostałaby zbudowana, gdyby nie zaangażowały się w to poprzednie socjalistyczno-liberalne władze stolicy. Jak zaznaczył były wiceburmistrz Budapesztu, a obecnie szef frakcji socjalistycznej w stołecznej radzie Csaba Horvath, tunel i stacje nowej linii były strukturalnie gotowe już w roku 2010, kiedy Fidesz wygrał wybory parlamentarne.

Linia nr 4 o długości 7,4 kilometrów ma 10 stacji. Na stacji Plac Kalwina krzyżuje się z obsługującą wyłącznie Peszt linią nr 3, a na końcowej stacji Dworzec Keleti łączy się z biegnącą również pod dnem Dunaju, ale bardziej na północ linią nr 2. Ostatnia przed Keleti nowa stacja to Plac Papieża Jana Pawła II.

Budowa linii nr 4 trwała osiem lat, a łączne koszty wyniosły równowartość 1,5 mld euro. Wykonawcami tunelu były dwie spółki - austriacka Strabag i francuska Vinci, zaś pozostałe prace zrealizowało szereg firm z Węgier, Austrii, Niemiec i Japonii. Pociągi dla nowej linii dostarczył francuski koncern Alstom.

Metro w Budapeszcie zaczęło kursować w 1896 roku jako pierwszy tego rodzaju środek komunikacji miejskiej w kontynentalnej części Europy. Najstarszą linię, gruntownie zmodernizowaną na początku lat 70., uzupełniły kolejne, uruchamiane etapami od 1970 roku. Obecnie cała sieć wraz z linią nr 4 liczy ponad 38 kilometrów długości.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane