W drodze do większej wydajności

Materiał Partnera
19-10-2016, 10:18

Filozofię działania firmy DAF — producenta i partnera w biznesie — oddaje sformułowanie: twoja zyskowność naszym celem

Co zwiększa wydajność, efektywność eksploatacji, a finalnie zyskowność? To mogą być setki drobnych i większych rozwiązań — technologicznych i wynikających z innowacyjnego podejścia do zadań. W przypadku wielkich ciężarówek np. lżejsze i oszczędniejsze silniki, powiększona ładowność, aerodynamiczna sylwetka nadwozia czy funkcjonalne zaprojektowanie kabiny z myślą o wygodzie i bezpieczeństwie kierowcy, jak np. Driver Performance Assistant czy tempomaty.
   Jest wiele sposobów na zwiększenie zwrotu z każdego kilometra w jeszcze większym stopniu, na przykład poprzez przemyślane kontrakty serwisowe, szkolenia kierowców i korzystne warunki finansowe.
   Odpowiedzią na wyzwanie poszukiwania większej wydajności, i finalnie większej zyskowności, w firme DAF Trucks jest program DAF Transport Efficiency. Można powiedzieć, że każdy pojazd DAF powstaje na jego podstawie.

 DAF Connect
Jednym z najnowszych rozwiązań firmy jest innowacyjny system zarządzania flotą DAF Connect. Pozwala on — najogólniej mówiąc — na optymalizację dostępności pojazdów, obniżenie kosztów eksploatacji i poprawę wydajności logistycznej. Projekt został wprowadzony w czasie ostatnich targów IAA w Hanowerze. DAF Connect zapewnia firmom transportowym informacje o wydajności pojazdów i kierowców w czasie rzeczywistym. Informacje o lokalizacji pojazdów, zużyciu paliwa, przebiegach, poziomie wykorzystania floty oraz czasach przestojów są czytelnie prezentowane na dostępnym online pulpicie, który można dostosować indywidualnie do potrzeb i wymagań właściciela. Pulpit można skonfigurować w taki sposób, żeby prezentował raporty o zużyciu paliwa z bieżącymi i historycznymi danymi. Może równocześnie udostępniać porównania poszczególnych pojazdów i kierowców floty. Funkcja Live Fleet View dostarcza niezbędnych informacji na temat lokalizacji pojazdów floty, co ułatwia optymalne planowanie, obejmujące pokonywane odległości, trasy oraz czas jazdy danego pojazdu i kierowcy. Osoba zarządzająca flotą może samodzielnie definiować sygnały alarmowe w przypadku wystąpienia odchyleń od żądanej prędko- ści, trasy, lokalizacji czy zużycia paliwa, co pozwala na natychmiastową poprawę wydajności i korektę błędów. DAF Connect umożliwia również firmie transportowej bardziej wydajne planowanie obsługi serwisowej oraz korzystanie z indywidualnego doradztwa serwisowego firmy DAF.
   — Dzięki systemowi DAF Connect wkraczamy w nową epokę wsparcia naszych klientów, pozwalając im uzyskać najwyższą rentowność z kilometra — twierdzi Richard Zink, dyrektor marketingu i sprzedaży DAF Trucks.
   — Nawiązujemy współpracę z najlepszymi, niezależnymi dostawcami informacji o zarządzaniu flotami, co pozwoli nam stworzyć otwartą platformę. Ma to duże znaczenie w przypadku flot dysponujących zarówno pojazdami DAF, jak i innych marek, a także flot składających się z samych pojazdów DAF, które już zainwestowały w systemy zarządzania flotą — dodaje Richard Zink. System DAF Connect zostanie udostępniony w ostatnim kwartale 2016 r.

Efektywne finansowanie
PACCAR Financial Services to część Paccar Inc. — spółki macierzystej firmy DAF Trucks N.V. Koncern Paccar wprowadził do swojej oferty produkty finansowe już w latach 50., zaś firma Paccar Financial Services jest obecnie jednym z największych przedsiębiorstw na świecie specjalizujących się w obsłudze branży transportowej. Portfolio firmy obejmują ponad 175 tys. samochodów ciężarowych i przyczep na całym świecie, zaś jej aktywa są wyceniane na ponad 12,1 mld USD.
   15 lat temu firma Paccar Financial Services rozszerzyła swoją działalność na teren Europy. Europejska filia działa w 12 krajach i finansuje zakup około 25 proc. wszystkich nowych pojazdów firmy DAF.
   — Znamy się na ciężarówkach. Naszą podstawową przewagą nad „tradycyjnymi” firmami zajmującymi się ogólnymi usługami finansowania jest fakt, że wywodzimy się z branży samochodów ciężarowych — mówi Gerrit-Jan Bas, dyrektor zarządzający Paccar Financial Europe.
  — Właśnie dlatego możemy tworzyć i oferować produkty finansowe, które doskonale spełniają potrzeby sektora transportowego. Lepiej niż ktokolwiek inny rozumiemy, że wybór określonego rodzaju finansowania ma olbrzymi wpływ na rentowność klientów — podsumowuje Bas. Finansowanie Paccar (Paccar Financial Europe) obejmuje leasing operacyjny lub finansowy oraz wynajem długoterminowy. Każda umowa zawierana jest indywidualnie, z uwzględnieniem specyfiki działalności i potrzebami klienta. Sieć doradców finansowych powiązana jest z siecią dilerów firmy DAF, co ułatwia dostęp do programu finansowego.
  — Wybór finansowania lub ubezpieczenia można połączyć z zamówieniem pojazdu. Wszystko pod jednym dachem. Korzyści sięgają jeszcze dalej: dealer może także zaoferować kompletny pakiet, obejmujący finansowanie wraz z kontraktem serwisowym DAF MultiSupport — wszystko na jednej fakturze. Taki kompletny pakiet daje klientowi czytelny obraz łącznych kosztów utrzymania i ogranicza ryzyko operacyjne. A to jest przecież najważniejsze. Zajmujemy się wszystkim, a klient może skupić się wyłącznie na działalności swojej firmy — wyjaśnia Gerrit-Jan Bas.
   Jego zdaniem, w każdym kraju, w którym działa Paccar Financial, firma ma swoich pracowników znających lokalne warunki, co sprawia, że można korzystać z globalnej sieci je uwzględniając.

DAF na rzecz środowiska

W ograniczaniu szkodliwego wpływu na środowisko pomagają technologie i dedykowane „zielone” rozwiązania. Ważna jest ekologiczna świadomość pracowników.

Branża pojazdów ciężarowych osiągnęła w ostatnich latach znakomite rezultaty w kwestii ograniczenia emisji tlenków azotu i cząstek stałych, a także emisji dwutlenku węgla. Nacisk na ograniczanie emisji CO2 nie słabnie, wręcz przeciwnie.
   — W ciągu ostatnich dziesięciu lat średnie zużycie paliwa przez pojazdy do transportu długodystansowego, a tym samym emisja CO2, zostało zmniejszone o 14 proc. Jednocześnie udało się spełnić surowe wymagania normy Euro 6 — emisja tlenków azotu i cząstek stałych jest dziś o prawie 95 proc. mniejsza niż 20 lat temu — mówi Ron Borsboom, dyrektor działu rozwoju produktów DAF.
   Tak dobre wyniki były moż- liwe dzięki wykorzystywaniu w pojazdach ciężarowych zaawansowanych technologii.
   — W silnikach i układach oczyszczania spalin każdego nowoczesnego pojazdu ciężarowego wykorzystywane są pionierskie, zaawansowane technologie. Jednocześnie znacznie poprawiono aerodynamikę pojazdów, w wielu przypadkach ograniczono masę i tarcie, a także wprowadzono inteligentne systemy pomagające kierowcy ograniczyć do minimum zużycie paliwa i emisję CO2. Przykładami mogą być wbudowany w deskę rozdzielczą każ- dego pojazdu DAF system Driver Performance Assistant (DPA) czy sterowany przez GPS tempomat i technologie przesyłu danych, pozwalające przewidywać trasę na kilka kilometrów do przodu — tłumaczy Ron Borsboom.
   Badając techniczne możliwości zmniejszenia wpływu na środowisko, DAF szuka rozwiązań na różnych polach. Wśród nich strategia firmy EcoDesign, która wprowadza „zielone” opcje podczas projektowania produktów oraz komponentów. W tym wypadku uzyskuje się dodatkowe korzyści — ekologiczne i ekonomiczne. Inne obszary zainteresowania to ograniczanie hałasu, oszczędność wody i energii na etapie produkcji.
   Jedną z metod ograniczenia emisji CO2 jest uzyskiwanie większej mocy z mniejszej pojemno- ści silnika i wyższego momentu obrotowego przy niższej prędkości silnika. — Pracujemy również nad dalszą optymalizacją wewnętrznego tarcia i spalania. Rozwijamy nowe, obiecujące technologie, które pozwalają m.in. na odzyskiwanie ciepła ze spalin. Prowadzimy badania nad dalszymi możliwościami odzyskiwania energii z hamowania (hamowanie rekuperacyjne) oraz elektryfikacji podzespołów. Dostrzegamy duże możliwości dalszego zwiększenia wydajności, jakie daje jazda oparta na przewidywaniu sytuacji na drodze, łączności i współpracy pojazdów
   Ron Borsboom jest przekonany, że branża pojazdów ciężarowych poradzi sobie z realizacją ograniczenia do 2020 r. emisji CO2 na tonę/kilometr o 20 proc. w porównaniu z 2005 r. — Istnieje potencjalna możliwość dalszych postępów w przyszłości, pod warunkiem, że wszystkie strony przyjmą „zintegrowane podejście” i będą ze sobą ściśle współpracować. Jeśli naprawdę chcemy osiągnąć coś więcej, niż tylko wycisnąć z pojazdu wyliczone w procentach współczynniki, do gry muszą włączyć się również wytwórcy zabudów, naczep i przyczep. Musimy także bardziej zainteresować się wykorzystaniem paliw alternatywnych oraz zadbać o poprawę procesów logistycznych i wydajności infrastruktury. Musimy połączyć siły, jeśli naprawdę chcemy ograniczyć emisję CO2 na europejskich drogach do minimum — wyjaśnia główny inżynier DAF.
   Dla dalszych postępów działań ekologicznych potrzebne jest zatwierdzenie przez Parlament Europejski nowych przepisów dotyczących wymiarów i masy pojazdów.      — Poprawa aerodynamiki pojazdów przełoży się na ograniczenie emisji CO2 — komentuje Borsboom. — Gdy zostaną przygotowane regulacje prawne, branża będzie mieć możliwość zainwestowania w nowe rozwiązania pozwalające na dalsze ograniczenie emisji CO2 i poprawę bezpieczeństwa.
   Regionalne podejście do ochrony środowiska wiąże się zarówno z prawem unijnym, jak i warunkami lokalnymi. W Polsce zwraca się szczególną uwagę na podnoszenie świadomości pracowników, że jakość i wpływ na środowisko są warunkiem sukcesu. Położono nacisk na stymulowanie udziału każdego pracownika w ciągłym doskonaleniu jakości i wpływu na środowisko w realizacji konkretnych celów, połączone z wykonaniem właściwie dobranych wskaźników. Prowadzi się również szkolenia w tym zakresie dla pracowników wszystkich szczebli.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał Partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / W drodze do większej wydajności