W kieszeni moc drzemie

Michalina Preisner
31-10-2007, 00:00

Komputer robił się mniejszy i mniejszy, by zmieścić się w naszych kieszeniach. Teraz jest tam telefon, GPS, odtwarzacz MP3, kalendarz…

PDA integrują funkcje telefonu i komputera

Komputer robił się mniejszy i mniejszy, by zmieścić się w naszych kieszeniach. Teraz jest tam telefon, GPS, odtwarzacz MP3, kalendarz…

Palmtop, zwany także PDA, to według specjalistów przenośne urządzenie, które waży nie więcej niż 0,4 kg i zostało zaprojektowane do operacji na danych. To odróżnia palmtopy od smartfonów, które, choć mają podobne funkcje, stworzono przede wszystkim do rozmów.

Pierwsze, czarno-białe PDA ważyły nawet więcej niż pół kilograma i mogły pomieścić tyle danych, co — teraz już także archaiczne — dyskietki. Taki był Newton firmy Apple wypuszczony w 1993 r. Apple produkował plamtopy do 1998 r., potem szefowie firmy uznali, że dla komputerów kieszonkowych nie ma miejsca na rynku, który należy do duetu komórka+laptop. Teraz, po sukcesie iPhone’a, wiedzą, że się mylili.

Coraz więcej

Dziś miniaturowe kombajny ważą niewiele ponad 100 g i łączą wszystkie funkcje, których potrzebuje wymagający użytkownik. Tradycyjne palmtopy — te bez funkcji telefonu i internetu — zaczęły znikać z rynku w zeszłym roku. Odzwierciedlają to statystyki. W pierwszym kwartale 2007 r. sprzedano tylko 900 tys. tego typu urządzeń. Dla porównania, w całym roku 2006 nabywców znalazło 18 mln palmtopów z funkcją telefonu i bezprzewodowego dostępu do internetu.

Kolejną napędzającą rynek funkcją jest wbudowany nadajnik GPS. PDA kupują ci, którzy chcą nieustannie móc pracować — 49 proc. tego typu urządzeń trafia w ręce pracowników firm i korporacji.

— Podejmując decyzję o zakupie takiego urządzenia, musimy jasno określić nasze oczekiwania — nie warto kupować czegoś, co ich nie spełni. Jeśli najbardziej zależy nam na łączności, warto zainteresować się mniejszymi urządzeniami z wbudowanymi wszystkimi możliwościami komunikacji — podpowiada Tomasz Szewczak, menedżer palmtopów w Hewlett Packard Polska.

Wbrew zdezaktualizowanym już przewidywaniom fachowców z Apple, rynek wielofunkcyjnych PDA ma się świetnie, a producenci tych urządzeń dwoją się i troją, żeby przyciągnąć użytkownika.

Polacy nie gęsi

Firma Research in Motion (RIM, producent i sprzedawca licencji na urządzenia marki BlackBerry), zainteresowała się polskim rynkiem pod koniec 2005 r. RIM nie ujawnia danych dotyczących sprzedaży urządzeń, nie robią tego też operatorzy, u których można je kupić. Wiadomo jednak, że BlackBerry w Polsce nie przyjęło się tak, jak się spodziewano. W 2006 r. Polkomtel sprzedał kilkaset sztuk wersji korporacyjnej i około 100 wersji indywidualnej. RIM będzie walczył o polski rynek. Zainteresowanie terminalami zgłosiły już — wzorem kolegów Zachodu — instytucje rządowe.

okiem analityka

Marcin Kędzierski

analityk rynku IT PMR Research

Lubimy palmtopy z GPS

Oszacowanie wartości rynku PDA/PDN w Polsce jest zadaniem trudnym, gdyż z jednej strony brakuje informacji na jego temat, a z drugiej trudno zdefiniować, jakimi cechami powinien się charakteryzować sprzęt tego typu. Według naszych szacunków polski rynek PDA/PDN w 2006 r. wart był około 300 mln zł. Coraz większą część rynku stanowią urządzenia nawigacyjne (PDN), podczas gdy sprzedaż klasycznych palmtopów od kilku lat maleje — w 2007 r. może spaść nawet o 40 proc. Spodziewamy się natomiast utrzymania rosnącego popytu na PDN, choć nie oczekujemy spadku cen w najbliższym czasie — za tę samą cenę będzie można nabyć sprzęt bardziej zaawansowany technologicznie. W sektorze PDA liderem na rynku polskim pozostaje firma Mio Technology, do której w 2006 r. należało 32 proc. rynku (55 tys. urządzeń). W sektorze PDN liderami były Garmin i TomTom — obie firmy sprzedały w 2006 r. około 15 tys. urządzeń.

Michalina Preisner

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Preisner

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / W kieszeni moc drzemie