W Krakowie rosną kolejne centra handlowe

Marta Sieliwierstow
opublikowano: 13-07-2010, 00:00

Kraków to piąty co do wielkości rynek powierzchni handlowej w Polsce. Tamtejsze centra oferują pod wynajem ponad 461 tys. mkw.

W ciągu dwóch lat w stolicy Małopolski przybędzie miejsc na zakupy

Kraków to piąty co do wielkości rynek powierzchni handlowej w Polsce. Tamtejsze centra oferują pod wynajem ponad 461 tys. mkw.

Największe centra handlowe w Krakowie to: Bonarka City Center (91 tys. mkw.), Park Handlowy Zakopianka (65 tys. mkw.), Galeria Krakowska (64,3 tys. mkw.), M1 (42 tys. mkw.) i Galeria Kazimierz (36,2 tys. mkw.). Aż 20 proc. powierzchni powstało w 2009 r., gdy oddano do użytku największe z nich — Bonarka City Center.

Podział rynku

Według specjalistów z działu analiz Colliers International Kraków największy udział w krakowskim rynku mają centra określane mianem trzeciej i czwartej generacji. To obiekty, w których hipermarket zajmuje dużo mniej powierzchni niż galeria handlowa i część rozrywkowa lub np. biurowa. Są to: Bonarka City Center, Galeria Krakowska, Galeria Kazimierz i Kraków Plaza.

Duża część to jednak centra drugiej generacji, w których hipermarket zajmuje nawet do 40 proc., a resztę galeria handlowa. Te obiekty to 25 proc. całej powierzchni handlowej w Krakowie, m.in.: M1, Tesco, CH Krokus, CH Czyżyny.

Czas na zmiany

— Trudne czasy przeżywają niewielkie centra handlowe, których najemcy z powodu małej liczby klientów nie radzą sobie ze spadkiem sprzedaży i rezygnują z ponawiania umów najmu albo — jeśli na to za wcześnie — szukają podnajemców. Marki, które są w nich stale obecne, starają się zmniejszać straty dzięki oddziałom w bardziej uczęszczanych galeriach lub oferowaniu unikatowych serii produktów. Albo pojawiają się w outletach. W tworzeniu sieci outletowych wciąż tkwi duży potencjał na krakowskim rynku — ocenia Joanna Ociepka-Wojciechowska, commercial project manager z Ober-Haus.

Centra outletowe i parki handlowe (tzw. retail parki) nie są jeszcze w Krakowie popularne. Ale wkrótce ma się to zmienić m.in. za sprawą Futura Parku, którego budowę zaczął Neinver. Dwupoziomowy obiekt będzie miał 42 tys. mkw. Centrum outlet Factory na poziomie +1 zajmie 22 tys. mkw., a galeria handlowa na poziomie 0 — 20 tys. mkw. W II fazie ta powierzchnia ma się zwiększyć o kolejne 20 tys. mkw. Otwarcie Futura Kraków zaplanowano na 2011 r. Wartość całej inwestycji to około 76 mln EUR.

— Uważnie analizujemy polski rynek pod względem możliwości inwestycyjnych. Zdecydowaliśmy się na budowę parku handlowego w Krakowie, ponieważ jest to trzeci pod względem liczby mieszkańców ośrodek miejski w Polsce. Ponadto aż 60 proc. mieszkańców ma mniej niż 45 lat, co sprawia, że to rynek przyszłościowy — przekonuje Agata Brzezińska, dyrektor ds. komercjalizacji Neinver Polska.

W I kwartale 2011 r. firma Mayland Real Estate planuje rozpoczęcie budowy centrum handlowego Serenada (40 tys. mkw.) w północnej części Krakowa. Ma być gotowe do do końca 2012 r. Z kolei przy ul. Zakopiańskiej zaczęła się budowa centrum zaopatrzenia hurtowego Makro. Na 2011 r. zaplanowano rozbudowę centrum M1 do 54 tys. mkw. Rozbudowuje się też Ikea, która powiększy swój obiekt o 16 tys. mkw.

Wciąż jedną z najatrakcyjniejszych lokalizacji handlowych jest zabytkowe centrum Krakowa. Duża liczba turystów, wzmożony ruch pieszy i jakość powierzchni w tutejszych kamienicach sprawiają, że wielu najemców szuka lokali właśnie w tej dzielnicy. To zarówno inwestorzy prywatni, jak i duże sieci handlowe.

— W pierwszym półroczu 2010 r. stawki czynszów przy głównych ulicach handlowych wynosiły 35-75 EUR/mkw. W galeriach handlowych utrzymują się na poziomie 35-50 EUR/mkw i raczej nie powinny się w najbliższym czasie zmienić — prognozuje Joanna Ociepka-Wojciechowska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy