W. Kruk może rosnąć

Anna Borys
opublikowano: 08-12-2006, 00:00

Notowania spółki W. Kruk, giełdowego przedstawiciela sektora dóbr luksusowych, skoczyły w ostatnim miesiącu o 39,29 proc. Kurs 30 listopada osiągnął historyczny rekord 149,8 zł za akcję. Od tego czasu stracił 8,88 proc. Czy obietnica otwarcia przynajmniej 12 sklepów i osiągnięcia 10 proc. rentowności operacyjnej w 2007 r. wystarczy, by silne wzrosty wróciły, a cena przebiła psychologiczny poziom 150 zł?

Motorem wzrostu wartości ma być rozbudowa sieci dystrybucyjnej. W przyszłym roku W. Kruk chce uruchomić siedem sklepów z precjozami i pięć odzieżowej spółki Deni Cler. W sumie wyda na nie blisko 15 mln zł z zysku zatrzymanego i kredytu. W 2007 r. nowa emisja nie będzie więc potrzebna. Sklep jubilerski przynosi pierwsze zyski średnio 14 miesięcy od otwarcia, a Deni Cler — nawet do 22 miesięcy. Czy oznacza to, że spółka nie może liczyć na utrzymanie bardzo dynamicznego wzrostu zysków? Niekoniecznie. W tym roku W. Kruk otworzył cztery sklepy jubilerskie i dwa odzieżowe, więc w 2007 r. powinien zacząć zbierać pierwsze plony z tego zasiewu.

Dwa spośród pięciu nowych sklepów odzieżowych powstaną na szybko rozwijającym się Wschodzie — jeden w Moskwie, drugi w Kijowie. Szczegóły zarząd przedstawi w lutym, kiedy poda prognozy na kolejny rok. Wprowadzenie nowej marki na wymagający rynek wiązałoby się z dużymi nakładami na marketing, chyba że spółka skorzysta z istniejących już sieci dystrybucyjnych.

W kraju W. Kruk rozwija się bez przeszkód, choć dziwić może, że w ostatnich miesiącach miał przychody podobne jak przed rokiem (82 mln zł). Okazuje się, że w 2005 r. mocno je zawyżył udział w wystawie Expo w Japonii. Dynamicznie rosnący zysk netto lepiej odzwierciedla rozwój firmy. Polacy coraz więcej wydają na dobra luksusowe, bo kraj rozwija się w przyspieszonym tempie 5,8 proc. PKB rocznie. Czy lukratywny polski rynek luksusu nie skusi międzynarodowych koncernów, które mogłyby zagrozić niewielkiemu W. Krukowi. Gdyby weszły na nasz rynek, równowartość 4 proc. przychodów, wydawana na marketing, okazałaby się sumą za małą. Na razie światowe rekiny omijają Polskę, skupiając się na Dalekim Wschodzie i Rosji, która zbija kokosy na ropie.

Akcje W. Kruk zdrożały przez ostatnie pół roku o ponad 120 proc., ale nie wydają się przewartościowane. Wskaźnik ceny do zysku dla spółki to 36, a międzynarodowych producentów dóbr luksusowych 38. Na GPW trudno porównać W. Kruka, jedynego tu jubilera, z kimkolwiek. Na tle sektora dystrybutorów spółka plasuje się powyżej średniej (C/Z 30).

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Borys

Polecane