W oczekiwaniu na samochodowy boom

Bartosz Dyląg
22-11-2006, 00:00

Ożywienie w sektorze leasingu samochodów osobowych powinno nadejść lada moment. Pomóc mogą odpowiednie regulacje prawne.

W sektorze polskich przedsiębiorstw stosunkowo niski popyt na nowe pojazdy należy tłumaczyć szczytem zakupów, jaki miał miejsce pod koniec 2003 r. i na początku 2004 r., czyli tuż przed wprowadzeniem mniej korzystnych dla firm przepisów dotyczących kwalifikacji pojazdów i związanych z tym możliwości odliczania podatku VAT.

Przed koniunkturą

Według szacunków zachodnich analityków, cykl wymiany pojazdu dla polskiego rynku w sektorze firm wynosi 50-58 miesięcy.

— Wniosek? Kolejnego ożywienia należy spodziewać się pod koniec 2007 r., a na pewno w 2008 r. Pomogłyby w tym i przyspieszyły ten popyt zmiany umożliwiające pełne odliczanie podatku VAT przy zakupie pojazdu przez firmy — zauważa Olaf Piechociński, dyrektor departamentu pojazdów i flot w VB Leasing Polska.

Ograniczyć import

Oceniając polski rynek motoryzacyjny, nietrudno też zauważyć, że prywatny import wymaga regulacji — szczególnie w zakresie ochrony środowiska i dopuszczania do ruchu pojazdów zagrażających bezpieczeństwu jego uczestników. Potencjał polskiego rynku porównywany jest do Hiszpanii, gdzie sprzedaje się blisko 1 mln pojazdów rocznie. Według specjalistów, sprzedaż na tym poziomie czeka nas dopiero w latach 2010-12.

— W naszej ocenie, przy zmianie przepisów VAT i ucywilizowaniu prywatnego importu, 2007 r. będzie pierwszym rokiem wzrostu po 3-letniej zapaści w sektorze motoryzacyjnym. Z pewnością przełoży się to także na poziom finansowania pojazdów przez leasing — twierdzi Olaf Piechociński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartosz Dyląg

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / W oczekiwaniu na samochodowy boom