W okresach większych zakupów mogą być trudności z płaceniem kartami

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 27-12-2005, 16:09

Trudności przy płaceniu kartami płatniczymi zdarzają się okresach większych zakupów, czyli np. w okresieświątecznym - uważają eksperci pytani przez PAP. Przyczyny mogą leżeć nie tylko po stronie banku wydającego kartę.

Trudności przy płaceniu kartami płatniczymi zdarzają się okresach większych zakupów, czyli np. w okresieświątecznym - uważają eksperci pytani przez PAP. Przyczyny mogą leżeć nie tylko po stronie banku wydającego kartę.

    "W trwającej kilka czy kilkanaście sekund transakcji bierze udział wielu partnerów: agent rozliczeniowy, bank wydający kartę, dostawca usługi telekomunikacyjnej dla banku i agenta, w autoryzację może też być włączona sieć organizacji płatniczej" - powiedziała we wtorek PAP Renata Gawkowska, rzeczniczka prasowa eService, jednego z działających w Polsce agentów rozliczeniowych.

    Przed świętami, 22 grudnia, awarię miał system informatyczny Inteligo. Klienci PKO BP, którzy korzystają z tej usługi bankowości internetowej, nie mieli dostępu do banku przez Internet ani przez telefon, nie mogli korzystać też z kart płatniczych.

    "Awaria, która miała miejsce 22 grudnia br. w godzinach porannych, została usunięta około godziny 9.30. Była ona spowodowana dłuższym niż standardowo przetwarzaniem danych. W kolejnych dniach, jak i w dniu dzisiejszym, system informatyczny działa prawidłowo i klienci nie mają problemu z dokonywaniem transakcji" - poinformował we wtorek PAP Marek Ryczkowski z biura prasowego PKO BP.

    Awaria Inteligo nie jest jednak jedyną w ostatnich miesiącach, która utrudniła posługiwanie się kartami płatniczymi. Klienci Inteligo mieli też problemy w połowie listopada. Z kolei pod koniec października w wyniku zmiany oprogramowania w Pekao SA, przez kilka godzin nie działały bankomaty Pekao SA, nie można też było dokonywać autoryzacji transakcji kartami tego banku.

    "Agenci rozliczeniowi mają zapasowe łącza. Jednak ponieważ w transakcji uczestniczy wielu partnerów, wystarczą problemy po jednej stronie, żeby pojawił się efekt domina" - powiedziała Gawkowska. Dodała, że przyczyną problemów w okresach wzmożonych zakupów może być np. niewystarczająca nawet na 2-3 minuty  przepustowość łączy.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

    "W interesie banków jest prawidłowe działanie kart płatniczych, ponieważ właśnie na drugą połowę grudnia przypada znacząca część wszystkich transakcji kartowych. Brak możliwości zapłacenia kartą oznacza dla banku utratę przychodów i wizerunku" - podkreślił w rozmowie z PAP Karol Żwiruk, ekspert poświęconego kartom płatniczym portalu www.kartyonline.pl.

    Dodał, że jeden z większych polskich banków rok temu, właśnie po problemach z płatnościami kartą, utracił część klientów. "Poza problemami z łącznością wina może też leżeć po stronie np. banków wdrażających wersje systemów nie do końca sprawdzone" - powiedział Żwiruk.

    Przyczyną problemów mogą też być konserwacje systemu - np. w jeden z listopadowych weekendów trudności z autoryzacją transakcji kartami mogli mieć klienci banku BPH. Bank uprzedzał jednak wówczas o tym klientów.

    "Najczęstsza systemowa przyczyna to przełączenie on-line'owego systemu autoryzacyjnego na system zapasowy, który wcale nie musi być taki mocny jak podstawowy" - powiedział PAP Jacek Pakuła z BGŻ. Przyczyną może być zarówno wprowadzanie nowej wersji systemu, awaria oprogramowania czy sprzętu, jak i konserwacja.

    "Warto też wspomnieć o kłopotach lokalnych merczanta (czyli np. sklepu - PAP). Np. zerwanie transmisji z agentem rozliczeniowym skutkuje brakiem obsługi wszystkich transakcji autoryzowanych on-line. A przyczyną może być choćby pracująca w okolicy koparka" - dodał Pakuła.

    Specjaliści - właśnie z powodu możliwości kłopotów ze stronami www czy autoryzacją transakcji - zalecają posiadanie np. kart dwóch systemów, czyli z logo dwóch różnych organizacji wydawców kart płatniczych, bądź dwóch różnych wydawców. Jeśli np. kłopoty ma jeden system przetwarzania danych, powinien działać drugi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane