W prasie dobrze się czyta nie tylko teksty dziennikarzy

DCZ
opublikowano: 03-03-2008, 00:00

Czy czytelnicy zwracają uwagę na reklamy prasowe? Wbrew pozorom — tak. Reklamodawcy powinni o tym pamiętać.

Czy czytelnicy zwracają uwagę na reklamy prasowe? Wbrew pozorom — tak. Reklamodawcy powinni o tym pamiętać.

Z badania firmy Target wynika, że aż 77 proc. prenumeratorów zwraca uwagę na reklamy produktów i usług zamieszczane w „Pulsie Biznesu”. A dla 57 proc. z nich reklama zamieszczona w naszej gazecie była impulsem do poszukiwania dalszych informacji o produkcie lub usłudze.

— Najczęściej konsumenci mówią, że traktują reklamę jako dopust boży. Twierdzą, że kiedy w telewizji zaczyna się blok reklamowy, to w tym czasie robią sobie herbatę lub zmieniają kanał. Jednak z badań wynika co innego. Ludzie są wrażliwi na przekaz reklamowy, tylko nie chcą się do tego przyznać — wyjaśnia Wojciech Bodzan, szef działu badań ilościowych w Target Group BD.

Co się komu podoba

Co miesiąc przez rok badanie zauważalności ogłoszeń prowadziło dla tygodnika „Wprost” Centrum Badań Marketingowych Indicator. Do losowo wybranej próby prenumeratorów pisma, liczącej 800 osób, wysyłano list, opisujący treść badania, oraz formularz potwierdzenia zgody na udział w przedsięwzięciu.

— Do poszczególnych ogłoszeń reklamowych dołączone zostały kupony, na których czytelnicy mogli zaznaczać, czy pamiętają daną reklamę, w jakim stopniu zapoznali się z jej treścią i na ile im się podoba, a także na ile przekaz reklamy zależy od miejsca w gazecie — opowiada Tomasz Godlewski z Indicatora.

Podobne analizy dla dzienników, tygodników, miesięczników i innych pism wykonuje firma badawcza SMG/KRC.

— Nasi zleceniodawcy — wydawcy gazet — chcą przede wszystkim wiedzieć, na jakie reklamy czytelnicy zwracają uwagę ze względu na format i umiejscowienie w piśmie i na kolumnie. Czy jest to prawa strona, lewa, góra, dół, róg? Od tego zależy przecież cena reklamy. Czasem są to badania cykliczne, a czasem jednorazowe. Wszystko zależy od potrzeb i zamożności klienta. Zainteresowanie takimi badaniami jest coraz większe — twierdzi Izabella Januszewska z SMG/KRC.

To też jest informacja

Wyniki badania zauważalności ogłoszeń prasowych są dla wydawców i domów mediowych argumentem kierowanym do reklamodawców. Mają im pomóc tak zaplanować miejsce i wielkość ogłoszeń, by osiągnęli żądany rezultat.

— Czytelnicy „Pulsu Biznesu”, a więc gazety gospodarczej, są specyficzną grupą (osoby na stanowiskach kierowniczych i specjaliści), która nie zamyka się na przekaz reklamowy i traktuje go jako konkretne źródło informacji — zwraca uwagę Wojciech Bodzan. Z badań Targetu wynika, że 27 proc. naszych czytelników jest otwartych na informacje w reklamach z ich branży, 22 proc. — na przydatne firmie, 16 proc. zwraca uwagę na reklamy produktów i usług przydatnych w ich życiu prywatnym, a 12 proc. na wszystkie.

— Reklama daje im wiedzę o tym, co nowego dzieje się na rynku i jak aktywna jest konkurencja — podsumowuje Wojciech Bodzan

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Media / W prasie dobrze się czyta nie tylko teksty dziennikarzy