W przedsionku ekorewolucji

opublikowano: 28-12-2018, 14:22

Zrównoważony rozwój będzie zmieniał działania polskich firm. To, co dotąd mogło się wydawać przewagą konkurencyjną, staje się obowiązkiem.

Rosnąca świadomość ekologiczna w społeczeństwie stawia wyzwania przed firmami działającymi na polskim rynku. — Można przewidywać, że dotyczyć to będzie głównie przedsiębiorców, nieustannie działających w bezpośrednim kontakcie z klientem, którego oczekiwania wciąż rosną. Z drugiej strony, ta rewolucja może mieć dotkliwy wpływ na branże, w których przewaga konkurencyjna była dotychczas budowana za pomocą minimalizacji kosztów, co z kolei negatywnie wpływa na środowisko — uważa Dagmara Andrzejewska, ekspert w dziale usług doradczych KPMG w Polsce.

Pojazdy autonomiczne, wykorzystanie dużych zbiorów danych do ulepszenia usług transportu - to ogromna szansa dla wszystkich producentów autobusów na stworzenie transportu publicznego przyszłości - mówi Marek Gawroński, wiceprezes Volvo Polska.
Zobacz więcej

Idzie nowe:

Pojazdy autonomiczne, wykorzystanie dużych zbiorów danych do ulepszenia usług transportu - to ogromna szansa dla wszystkich producentów autobusów na stworzenie transportu publicznego przyszłości - mówi Marek Gawroński, wiceprezes Volvo Polska.

W obiegu zamkniętym

Eksperci Deloitte obserwują w naszym kraju dość wysoką świadomość ekologiczną i rosnącą chęć bycia eko. Jednocześnie widać w Polsce wyraźną dysproporcję między świadomością ekologiczną a możliwościami wdrożenia ekologicznych zmian w produkcji lub konsumpcji produktów. Wiąże się to z wyższymi cenami artykułów lub dodatkowymi kosztami wprowadzenia rozwiązań ekologicznych.

— Z racji niskiej innowacyjności polskiej gospodarki jesteśmy zmuszeni do zakupu technologii, powodujących zmniejszenie zużycia zasobów naturalnych. To często owocuje wysokimi kosztami implementacji ekologicznych technologii i zmniejszeniem rentowności w krótkim terminie — tłumaczy Łukasz Frohwerk, ekspert w zespole ds. zrównoważonego rozwoju, Deloitte. Z drugiej strony, wyższe koszty związane z ekologią są bardziej zrozumiałe dla zagranicznych kontrahentów lub odbiorców końcowych. Jednocześnie przybywa również firm, które postrzegają podejmowanie działań eko jako szansę na podniesienie efektywności, obniżkę kosztów, rozwój innowacji, wprowadzenia nowych produktów.

— Tendencją, która upowszechnia się w Polsce, jest gospodarka o obiegu zamkniętym. Zgodnie z wynikami analiz Deloitte, gospodarka ta może odegrać istotną rolę i przyspieszyć postęp, np. dotyczący efektywności wykorzystania zasobów, stosowania energii odnawialnej, gospodarki odpadami i ograniczenia emisji gazów cieplarnianych — przekonuje Paulina Kaczmarek, menedżer w zespole ds. zrównoważonego rozwoju, Deloitte

W szybkim tempie

Eksperci Deloitte twierdzą, że ekorewolucja jest dopiero przed nami. Ale nie jest aż tak odległa, jak nam się wydaje. Prym w tym trendzie będą wiodły firmy, które zużywają do produkcji dużo energii lub zasobów naturalnych. — Najbardziej eko będą więc spółki materiałochłonne, choćby branże: motoryzacyjna, transportowa, lotnicza, maszyn rolniczych i spożywczych, budowlana, sprzętu elektronicznego i elektrycznego — wylicza Paulina Kaczmarek. Logistyka także coraz chętniej wprowadza rozwiązania niskoemisyjne. — Nie dotyczy to jedynie firm transportowych, ale także dużych spółek branży FMCG, które szukają rozwiązań,pozwalających na zwiększenie efektywności ich sieci logistycznej i ograniczenie emisji spalin.

Firmy decydują się również na wymianę floty na nowocześniejszą, bardziej ergonomiczną, zastępują wózki spalinowe w centrach magazynowych wózkami elektrycznymi, a także edukują kierowców w zakresie ecodrivingu, czyli wprowadzenia do jazdy nawyków, pozwalających na redukcję spalanego paliwa, a co za tym idzie — redukcję emisji CO2 — wyjaśnia Łukasz Frohwerk.

Zmiany w branży transportowej wywołane trendem ekologicznym postępują bardzo szybko. Widać to szczególnie wyraźnie na przykładzie transportu publicznego. Tu można mówić nawet o rewolucji. — Coraz więcej miast chce mieć zrównoważony transport publiczny, który nie wykorzystuje paliw kopalnych. Naturalnym kierunkiem jest elektromobilność. Polska powoli staje się jednym z liderów w tej dziedzinie — twierdzi Marek Gawroński, wiceprezes Volvo Polska ds. relacji z sektorem publicznym.

Zdaniem Marcina Kawy, menedżera w dziale usług doradczych KPMG w Polsce, kolejną branżą bardzo zainteresowaną wprowadzaniem idei zrównoważonego rozwoju w naszym kraju jest budownictwo, dążące do ograniczenia negatywnego oddziaływania budynków na środowisko i na ludzi, którzy z nich korzystają. Redukcja zużycia energii, wody, ograniczenie emisji zanieczyszczeń i odpadów oraz podniesienie komfortu korzystających z obiektów — to główne założenia dla tego sektora.

Obowiązki kontrahentów

Jednocześnie od kilku lat nasila się tendencja do stawiania wymagań dostawcom w zakresie rozwiązań ekologicznych. Dla przykładu, dostawcy lub usługodawcy Volvo są zobowiązani do udokumentowania swoich działań, organizowania i przestrzegania przepisów prawa ochrony środowiska oraz wpływu na środowisko. Muszą też potwierdzić, że będą się stosowali do zobowiązań wynikających z korporacyjnej odpowiedzialności społecznej (CSR), opisanych szczegółowo w politykach i procedurach Volvo.

— Kontrahenci z krajów Północnej i Zachodniej Europy wiodą prym w definiowaniu oczekiwań ekologicznych wobec swoich dostawców. Ponadto sami często proponują im rozwiązania eko. Bardzo często kontrahenci doceniają dostawcę za określony udział energii zużytej do produkcji konkretnego artykułu, jeśli pochodzi ze źródeł odnawialnych, zakupionej w formule PPA (power purchase agreement) lub z własnych odnawialnych źródeł — tłumaczy Łukasz Frohwerk. Widać zatem, że rosnąca świadomość ekologiczna klientów przekłada się na wymagania wobec przedsiębiorstw i ich produktów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Kaczyńska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu