W przemyśle powiało recesją

Jacek Kowalczyk
opublikowano: 02-12-2011, 00:00

Nastroje wśród przedsiębiorców są najgorsze od ponad dwóch lat. Oby tym razem się mylili.

Po serii zaskakująco dobrych danych makro z polskiej gospodarki przyszedł czas na przykrą niespodziankę. Wskaźnik koniunktury HSBC PMI z przemysłu, obrazujący oczekiwania firm na najbliższe miesiące, spadł w listopadzie z 51,7 do 49,5 pkt. To najniższy poziom od października 2009 r. — To są ważne dane. Przypominają, że spowolnienie gospodarcze Polski nie ominie. Powinniśmy przygotować się na to, że w najbliższych miesiącach sytuacja będzie się pogarszać — mówi Agata Urbańska, ekonomistka HSBC.

W listopadzie w porównaniu z październikiem pogorszyły się perspektywy we wszystkich najważniejszych badanych kategoriach: produkcji, nowych zamówieniach, popycie eksportowym i zatrudnieniu. Symboliczne jest to, że po raz pierwszy od ponad dwóch lat główny indeks spadł poniżej poziomu 50 pkt. To granica, która rozdziela perspektywy recesyjne od wzrostowych (więcej firm przemysłowych spodziewa się pogorszenia niż poprawy własnej sytuacji). Ekonomiści przed publikacją obstawiali, że wskaźnik utrzyma się w listopadzie jeszcze „nad kreską”.

— Wskaźnik PMI jest od lat silnie skorelowany z dynamiką PKB. Jeśli się obniża, oznacza to, że w najbliższych miesiącach gospodarka będzie zwalniać. Sądzę, że już w czwartymkwartale zobaczymy spowolnienie wzrostu PKB do 3,7 proc., wobec 4,2 proc. w trzecim — mówi Marcin Mróz, główny ekonomista BNP Paribas Polska. Pogarszanie się nastrojów wśród przedsiębiorców potwierdzająteż najnowsze wyniki badania Keralla Research. Odsetek szefów małych i średnich firm, którzy spodziewająsię pogorszenia kondycji własnych biznesów, wzrósł w czwartym kwartale z 16 do 25,5 proc. Udział ankietowanych, według których sytuacja w gospodarce się pogorszy, skoczył z 28,2 do 36,8 proc.

— Tak dużego lęku o przyszłość firmy jeszcze w naszym badaniu nie zgłaszały — mówi Izabela Młynarczyk, dyrektor rozwoju Keralla Research.

Badania subiektywnych odczuć przedsiębiorców zwykle dobrze sprawdzają się jako zapowiedź przyszłej sytuacji gospodarczej. Zdarza się jednak — zwłaszcza w czasach szczególnie burzliwych — że opinie przedsiębiorców są zbyt skrajne, a przyszłość lepsza od oczekiwań. Tak było np. w połowie 2009 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Kowalczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / W przemyśle powiało recesją