W sieciach niezbędne są inne funkcje

Marcin Złoch
21-12-2005, 00:00

Systemy informatyczne adresowane do sieci handlowych są bardziej skomplikowane niż te dla pojedynczych sklepów.

Oprogramowanie dla sieci sklepów i hurtowni różni się funkcjonalnie od aplikacji obsługującej pojedyncze placówki.

— Programy sprzedażowe przeznaczone dla pojedynczego sklepu zdecydowanie różnią się funkcjonalnie od systemów dla placówek sieciowych — twierdzi Mikołaj Szabatin, prezes firmy MSM producenta oprogramowania Raks.

Więcej dla większych

Producenci aplikacji zróżnicowali oprogramowanie w zależności od wielkości firmy i wymagań funkcjonalnych. Przykładowo dla jednego sklepu oferują program, który pozwala na pracę maksymalnie na trzech stanowiskach, np. dwóch sprzedawców i jeden magazynier. System obsługuje jeden magazyn i daje możliwość prowadzenia jednego cennika. Cena została również dostosowana do możliwości niedużych sklepów — można go kupić już za 99 zł. Sieciom sklepów lub hurtowni producenci oferują system, który pozwala na swobodną konfigurację w zależności od specyfiki i wymagań przedsiębiorstwa. Oprogramowanie pozwala na prowadzenie nieograniczonej liczby magazynów i cenników. Umożliwia pracę na dowolnej liczbie stanowisk.

Ryszard Faszyński, kierownik zespołu zarządzania produktami Sage Symfonia, informuje, że systemy dla sieci handlowych powinny mieć możliwość komasacji danych i kontroli z centrali działania placówek sieci.

— Dodatkowo ważna jest możliwość wprowadzania zmian cennikowych w całej sieci jednocześnie — przekonuje Ryszard Faszyński.

E-dokumenty

Bartłomiej Wojtowicz z Comarchu zauważa, że sieci handlowe wymieniają ze swoimi partnerami biznesowymi o wiele większą liczbę dokumentów elektronicznych niż pojedyncza placówka. Służy do tego platforma, za pomocą której sieci handlowe, producenci, dystrybutorzy i banki wymieniają dokumenty elektroniczne ze swoimi partnerami biznesowymi. Jeżeli chodzi o zakres wymienianych dokumentów, to możliwe jest przesyłanie zamówień, potwierdzeń dostawy, faktur, korekt faktur, stanów magazynowych, katalogów produktów i wielu innych dokumentów biznesowych.

— Niektóre sieci handlowe decydują się także na zastosowanie funkcji zarządzania zapasami przez dostawcę. Oznacza to poprawę funkcjonowania łańcucha dostaw, w wyniku zarządzania zapasami producenta lub np. dystrybutora przez dostawcę, który decyduje o czasie i zawartości zaopatrzenia, gwarantującym pełną dostępność produktów. Dostawca otrzymuje w ten sposób dane o sprzedaży, produkcji i poziomach zapasów. Umożliwia mu to zarządzanie zapasami i tworzenie planów dostaw, które byłyby dogodne dla obu stron — wyjaśnia Bartłomiej Wojtowicz.

Ukryte koszty

Wybierając oprogramowanie, należy się zastanowić nad szeregiem zagadnień.

— Z punktu widzenia sieci handlowych kluczowa jest funkcjonalność systemu. System z jednej strony musi zapewniać gromadzenie i przetwarzanie olbrzymiej liczby danych spływających ze wszystkich obiektów, z drugiej musi mieć możliwość dokonania ich personalizacji — czyli udostępnienia konkretnej informacji wybranej osobie — twierdzi Wojciech Benn, dyrektor departamentu strategii sprzedaży Signal Consulting.

Istotnym czynnikiem przy wyborze oprogramowania dla sieci handlowych, poza możliwościami funkcjonalnymi, są dodatkowe koszty często ukrywane przez producentów. Klienci, decydując się na system sprzedażowy, nie uwzględniają kosztów zakupu serwera bazy danych i związanej z nim licencji na dodatkowe stanowiska.

— Zakup bazy danych dla prawidłowego działania całego systemu staje się koniecznością już w niedużych sklepach czy hurtowniach, np. przy 6 stanowiskach roboczych. Wartość takiej inwestycji wyniesie dodatkowo kilka tysięcy złotych. Może to oznaczać wzrost o 100 proc. kosztów systemu, które przedsiębiorca musi ponieść —twierdzi Mikołaj Szabatin.

Okiem praktyka

Systemy w sieciach

Ważnym elementem rozwiązań dla branży handlowej są narzędzia do komunikacji sieci handlowej ze stałymi partnerami. Za pośrednictwem elektronicznej wymiany dokumentów sieci m.in. zamawiają towary, otrzymują faktury, przesyłają potwierdzenia dostaw. Odrębnym zagadnieniem są systemy kasowe w sieciach detalicznych. Liczba stanowisk kasowych oraz duża liczba transakcji powodują, że sieci zazwyczaj stosują wyspecjalizowane rozwiązania IT dla detalu, które są łączone z systemem logistycznym i finansowym. W dużych organizacjach systemy logistyczne, EDI, kasowe oraz systemy finansowo-księgowe są integrowane przez nadrzędny system, który umożliwia zarządzanie całą organizacją. Tak zbudowana infrastruktura pozwala sprawnie organizować procesy logistyczne.

Radomir Rodziewicz, konsultant ds. współpracy z klientami BCC

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Technologie / W sieciach niezbędne są inne funkcje