W spirytusie się nie przelewa

MICH
opublikowano: 05-09-2012, 00:00

W 2011 r. producenci mocnych trunków dołożyli do interesu 320 mln zł. W tym roku może być trochę lepiej.

Konsumencie i rządzie, pozwólcie żyć! Tak chcieliby zakrzyknąć producenci wódki. Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZPPPS) alarmuje, że branża spirytusowa stała się najmniej rentowną gałęzią przemysłu spożywczego.

— To jedyna branża spożywcza, która ma tak duże problemy z wypłacalnością. W latach 2008-11 zbankrutowało osiem przedsiębiorstw. W ubiegłym roku 42 proc. krajowych producentów poniosło straty. Łącznie do produkcji wódki w tamtym okresie producenci dołożyli około 320 mln zł — mówi Leszek Wiwała, prezes ZPPPS. Producenci unikają wypowiedzi pod nazwiskiem. Powód? Nie chcemy atakować rządu — tłumaczą producenci.

— Dzisiejsza sytuacja to efekt ogromnych obciążeń budżetowych. Z każdej półlitrowej butelki wódki, która w sklepie kosztuje 14-15 zł, producent już na etapie jej wyprodukowania i złożenia do magazynu odprowadza około 10 zł akcyzy. Płacimy od razu, zaś wpływy ze sprzedaży uzyskujemy średnio po 60 dniach. Do tego dochodzi VAT i koszt dystrybucji, więc rentowność branży jest kiepska — wyjaśnia osoba związana z branżą spirytusową. Leszek Wiwała wierzy jednak w poprawę sytuacji w przyszłym roku.

— Świadczą o tym pozytywne prognozy (planowany wzrost o około 3 proc.), jak i coraz bogatsza oferta producentów, obejmująca wódki smakowe, likiery, whisky, koniaki i napoje RTD [drinki gotowe do spożycia — red.] — twierdzi Leszek Wiwała.

Wzrost sprzedaży już w tym roku przyniosło EURO 2012. Sprzedaż w detalu miała wzrosnąć o 2,5 proc. O całorocznym wyniku zdecyduje IV kw., który jest okresem „żniw”.

— Jeżeli nie będą rzucane kłody pod nogi w postaci podwyższania akcyzy i restrykcyjnych zapisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości, które całkowicie ograniczą możliwości promocji, a polityka państwa stanie się stabilna, powinniśmy sobie poradzić. Odwrócimy negatywny trend lub przynajmniej go osłabimy — twierdzi Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MICH

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu