W styczniu sprowadzono do Polski prawie 74,5 tys. używanych samochodów

  • PAP
opublikowano: 07-02-2020, 13:49

Blisko 74,5 tys. używanych aut sprowadzono w styczniu br. do Polski, tj. o 8,5 proc. więcej niż rok temu, podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego. Wzrasta udział sprowadzanych pojazdów z silnikiem Diesla - wskazał prezes PZPM Jakub Faryś.

Ponad połowa sprowadzonych do Polski używanych samochodów ma ponad 10 lat. Od początku 2016 roku ich średni wiek utrzymuje się powyżej 11 lat. W grudniu ub.r. wyniósł 11,4 roku.

Jak zaznaczył w rozmowie z PAP szef Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) Jakub Faryś, w ciągu ostatnich dziesięciu lat obserwujemy wzrost liczby pierwszych rejestracji używanych samochodów osobowych.

"Tylko w pierwszym miesiącu tego roku zarejestrowano 74 tys. 482 sztuk, czyli o 8,5 proc. więcej samochodów używanych niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Niestety, blisko 40 proc. z nich to samochody z normą Euro 4, więc co najmniej dziewięcioletnie" - wskazał. Dodał, że wzrasta też udział sprowadzanych pojazdów z silnikiem Diesla.

Według Farysia, rosnący import używanych jest przede wszystkim efektem wzrostu cen nowych samochodów. "Producenci muszą sprostać bardzo ambitnym celom redukcji emisji CO2 i ponieść koszty wprowadzenia na rynek pojazdów z nowymi napędami np. elektrycznymi - jak również modyfikacji obecnych konstrukcji pojazdów do aktualnych wymogów. Z drugiej strony obserwujemy zjawisko wprowadzania przez kraje zachodnie restrykcji w stosunku do starszych samochodów, co powoduje ich zwiększoną podaż" - tłumaczy.

Dodał, że popyt na naszym rynku jest z kolei napędzany większą ilością środków, którymi dysponują potencjalni nabywcy. "Nie są to jednak na tyle duże kwoty, żeby wszyscy Polacy mogli myśleć o zakupie nowego auta" - wskazał.

Zwrócił uwagę, że wśród nabywców ciągle największą popularnością cieszą się dobrze wyposażone kilku- lub kilkunastoletnie samochody marek premium - nawet z dużym przebiegiem w miejsce mniejszego, gorzej wyposażonego - ale nowego samochodu.

Wydaje się, że w bieżącym roku trend wzrostowy będzie się utrzymywał, co niestety będzie niekorzystnie wpływało na środowisko - ocenił szef Związku.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego powstał w 1992 roku. Liczy 53 członków - producentów i przedstawicieli producentów pojazdów w Polsce.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane