W trosce o firmowe dane

di
opublikowano: 08-08-2012, 00:00

KOMENTARZ PARTNERA SEKCJI

RYSZARD REGUCKI

BRS Midmarket & Channel Manager EMEA East

Backup jest swoistą polisą ubezpieczeniową obejmującą bezpieczeństwo kluczowych danych i informacji przechowywanych w systemach wspierających działalność firmy. Nowoczesne rozwiązania backupowe powinny przede wszystkim gwarantować firmie bezpieczny i łatwy dostęp do kopii danych w razie ich utraty lub awarii. Lawinowy wzrost liczby danych, które muszą być zabezpieczone, i coraz częściej spotykane środowiska wirtualne wymuszają zastosowanie bardziej wydajnych rozwiązań, szybszych nośników i technologii deduplikacji pozwalającej znacząco ograniczyć czas i rozmiar backupu.

Wybierając rozwiązanie backupowe, najlepiej zacząć od analizy infrastruktury IT, specyfiki danych i trendów, analizy potrzeb i specyfiki środowiska. Dzięki temu można precyzyjnie określić aktualne i przyszłe potrzeby co do wydajności czy pojemności rozwiązania backupowego. Standardem są rozwiązania oferujące deduplikację backupowanych danych, znacząco ograniczającą początkowe i przyszłe koszty związane z przechowywaniem kopii. Istotne jest również odpowiednie zdefiniowanie polityki bezpieczeństwa, uwzględniające przeprowadzenie klasyfikacji danych i wymagań bezpieczeństwa oraz ich retencji.

Polityka bezpieczeństwa, uwzględniająca kwestie związane z tworzeniem kopii zapasowych, powinna zostać zdefiniowana we wszystkich firmach, bez względu na ich wielkość czy branżę. Większość przedsiębiorstw z sektora MŚP korzysta z aplikacji takich jak: poczta elektroniczna, bazy danych, środowiska wirtualne czy narzędzia do pracy grupowej. W tej sytuacji niezwykle ważne jest, by stosowały również rozwiązania do backupu, gdyż mogą być narażone utratę danych, klientów, a tym samych przychodów.

Tworzenie kopii backupowych można przeprowadzać wewnętrznie w firmie lub powierzać tę usługę firmie zewnętrznej. Wybór zależy od specyfiki środowiska informatycznego firmy, wielkości danych, rodzajów stosowanych aplikacji, oczekiwanych kosztów takiej usługi i regulacji prawnych. Decydując się na zewnętrznego usługodawcę, warto się upewnić, czy w razie awarii lub utraty danych będzie można szybko odzyskać niezbędne informacje. Kluczowa jest gwarantowana przez usługodawcę częstotliwość wykonywania kopii danych i czas, w jakim zapewnia przywrócenie środowiska lub danych po awarii. Niebagatelną rolę odgrywa również technologia, jaką wykorzystuje usługodawca, i aspekty związane z fizycznym bezpieczeństwem informacji.

W Polsce rynek usługodawców oferujących dostęp do aplikacji w modelu as a service rozwija się od kilku lat. Rośnie zainteresowanie firm z sektora MŚP możliwością skorzystania z backupu jako usługi świadczonej z zewnątrz. Analizując doświadczenia krajów Europy Zachodniej, można się spodziewać, że ta forma zabezpieczenia danych będzie coraz popularniejsza.

Backup jest swoistą polisą ubezpieczeniową obejmującą bezpieczeństwo kluczowych danych i informacji przechowywanych w systemach wspierających działalność firmy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: di

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu