W zeszłym roku sprzedano miliard komórek

28-01-2007, 21:22

Producenci telefonów komórkowych sprzedali w ubiegłym roku rekordową liczbę - ponad miliard telefonów komórkowych. Na dwóch pierwszych pozycjach umocniły się Nokia i Motorola.

Producenci telefonów komórkowych sprzedali w ubiegłym roku rekordową liczbę - ponad miliard telefonów komórkowych. Na dwóch pierwszych pozycjach umocniły się Nokia i Motorola.

Według danych firmy badawczej IDC sprzedaż wyniosła dokładnie 1,019 mld sztuk, o 22,5 proc. więcej niż przed rokiem. Znakomity był poprzedni kwartał - w ręce klientów trafiło 294,9 mln aparatów.

Wśród największych dostawców wciąż liderem jest Nokia z 36 proc. udziału w rynku w ostatnim kwartale ubiegłego roku. Firma sprzedaje średnio po milionie telefonów dziennie i odniosła sukces dzięki sprzedaży prostszych modeli na tzw. rynkach wschodzących, jak Chiny, Indie czy Rosja. Głównie dzięki komórkom fiński potentat zarobił na czysto w ubiegłym roku 4,3 mld euro, o 20 proc. więcej niż w 2005 r.

Drugiej w rankingu Motoroli wciąż daleko do Nokii, ale zmniejszyła znacznie dystans dzięki modelowi RAZR (razor - ang. brzytwa). Firmie udało się zwiększyć sprzedaż aż o połowę, choć nie osiągnęła zaplanowanych zysków. Wielkim przegranym jest za to BenQ Mobile, zamknięte wspólne przedsięwzięcie niemieckiego Siemensa z producentem z Tajwanu.

Skąd komórkowy boom? Nowe rynki niczym odkurzacz wchłaniają coraz większe ilości tańszych urządzeń. Z kolei w Unii Europejskiej i USA klienci wymieniają telefony na nowe, multimedialne kombajny z możliwością robienia wysokiej jakości zdjęć, odtwarzania muzyki w formacie MP3 i z wymiennymi kartami pamięci. Najnowocześniejsze z nich (tzw. urządzenia trzeciej generacji 3G) mają szybki internet i wideofonię.

Co czeka nas w tym roku? - Standardem stanie się telefon z wbudowanym aparatem cyfrowym z matrycą co najmniej 2 megapiksele i z odtwarzaczem MP3. Wzrośnie rola szybkiej transmisji danych w komórkach oraz raczkującej jeszcze telewizji mobilnej - mówi szef sprzedaży i marketingu Samsung Polska Wojciech Wasilewski.

Zdaniem Kuby Pancewicza, prezesa polskiego oddziału Nokii, komórki wkrótce "zabiją" samodzielne odtwarzacze MP3. Wzrośnie rola multimedialnych kombajnów - 40 proc. użytkowników komórek używa wbudowanego aparatu fotograficznego jako podstawowego. Tegorocznym hitem ma być personalna nawigacja zintegrowana z przewodnikiem po mieście, np. pokieruje nas do najbliższej chińskiej restauracji. - Szacujemy światową sprzedaż w ubiegłym roku na 980 mln, czyli nieco mniej niż IDC, i przewidujemy w tym roku wzrost rynku o 10 proc. - dodaje Pancewicz.

W najbliższych latach na światowym rynku może zamieszać iPhone, najnowszy produkt firmy Apple z dużym dotykowym ekranem. Jeśli powtórzy sukces odtwarzacza muzycznego iPod, amerykański koncern stałby się liczącym graczem na rynku komórek.

Również w Polsce ubiegły rok był rekordowy ze sprzedażą, którą Wojciech Wasilewski z Samsunga szacuje na 7,2 mln sztuk (przed rokiem było to 6 mln). A ten rok ma być nawet nieznacznie lepszy.

Po upadku przedsięwzięcia BenQ i Siemensa, które miało silną pozycję w Polsce, zwolnione miejsce szybko wypełnili pozostali gracze - zwłaszcza Samsung. Koreańczycy zwiększyli swój udział w rynku ponadtrzykrotnie (z 5 proc. przed rokiem). Nadal jednak karty rozdaje Nokia z blisko 40-proc. udziałem.

Paweł Rożyński, Gazeta.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / W zeszłym roku sprzedano miliard komórek