Walka o miejsce na produkcie

Joanna Barańska
28-02-2005, 00:00

Czy można zastrzec jako markę miejsce na produkcie? Urząd Patentowy i sąd twierdzą, że nie.

Mag Instruments Inc., kalifornijska firma produkująca latarki, chciał zastrzec w polskim Urzędzie Patentowym (UP) znak towarowy umieszczony symetrycznie wokół główki produktu. Nie wskazał jednak żadnego napisu czy rysunku, który miałby zawierać znak: chodziło mu tylko o konkretne miejsce na wyrobie. UP odmówił, stwierdzając, że taki znak nie ma żadnych cech odróżniających, pozwalających na skojarzenie wyrobu z producentem. Odwołanie Mag od decyzji UP trafiło w czwartek na wokandę warszawskiego Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Mag stwierdził, że cechą odróżniającą jest umieszczenie napisu „w górnej części powierzchni okrągłej pokrywy lub główki latarki”, że klient może nie widzieć konkretnych słów, ale poznaje charakterystyczną lokalizację, że wreszcie produkt jest powszechnie znany, bo grał w wielu filmach oraz stoi w Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Gdyby argument powszechnej znajomości został uznany, firma mogłaby się ubiegać o rejestrację na podstawie nabycia tzw. wtórnej zdolności odróżniającej przez markę. Sąd nie dał się przekonać.

— Nowojorskie muzeum nie jest miejscem tłumnie odwiedzanym przez rzesze Polaków — stwierdził sędzia Zbigniew Rudnicki.

Mag powołał się zatem na przykład, kiedy zarejestrowano znak w postaci zabarwienia nasady kosy.

— My podobnie chcemy zastrzec prawo do umieszczania napisu na nasadzie główki latarki — tłumaczyła Renata Sobajda, rzecznik patentowy Mag, na co sędzia Piotr Borowiecki poprosił o sprecyzowanie, gdzie się zaczyna nasada główki...

Sąd oddalił odwołanie Mag.

— Jeśli Mag zastrzeże główkę, a kto inny rękojeść latarki, pozostali producenci nie będą mieli gdzie umieszczać oznakowań — podsumował spór sędzia Borowiecki.

Wyrok nie jest prawomocny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Barańska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Walka o miejsce na produkcie