Walka o wyprany miliard

  • Alina Treptow
opublikowano: 09-11-2015, 22:00

Polacy coraz częściej sięgają po detergenty z wyższej półki, na czym chce skorzystać Unilever.

Układ sił na rynku środków piorących może zawirować — koncern Unilever zamierza wprowadzić markę Surf, znaną m.in. mieszkańcom Wielkiej Brytanii. Według Press Serwisu, który jako pierwszy napisał o jego planach, szuka agencji marketingowej, która kompleksowo zajmie się debiutem nowego brandu. Koncern zaprzecza.

— Nie zamierzamy wprowadzać nowej marki i nie komentujemy plotek na ten temat. W Polsce skupiamy się na dalszym rozwoju niedawno wprowadzonych marek Neutral i Coccolino — informuje Paweł Jezierski, kierownik ds. komunikacji Unilever na Polskę i kraje bałtyckie.

Ciekawszy segment

Wprowadzenie nowej marki środków piorących niewątpliwie uzupełniłoby ofertę Unilevera, która dzisiaj nie należy do najszerszych. Coccolino to płyny do płukania, a Neutral ma szeroką ofertę, ale bardzo specjalistyczną. Pod tym brandem są sprzedawane kosmetyki, środki do prania i płukania niezawierające sztucznych składników — bez parabenów, barwników, kompozycji zapachowych, odbarwników etc. Bardziej uniwersalny produkt, zdaniem ekspertów, miałby szansę się przebić. Co istotne, marka Surf jest pozycjonowana raczej na wyższej półce.

— Segment ekonomiczny, w którym jeszcze kilka lat temu była ostra walka o klientów, nie jest już tak interesujący. Co innego segment premium, który rozwija się bardzo dynamicznie, czego potwierdzeniem jest wzrost sprzedaży różnych innowacji, na przykład kapsułek do prania. Polscy konsumenci coraz chętniej sięgają po droższe środki, oczywiście bez przesady. Jednak coraz częściej są w stanie za lepszą jakość i łatwość w użyciu zapłacić więcej. Biorąc pod uwagę polskie warunki, marka Surf będzie pozycjonowana właśnie w najciekawszym segmencie — premium — mówi Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry.

Świeży kotlet

Marka Surf jest w portfelu Unilevera od ponad 50 lat. Co ciekawe, drugą marką koncernu, która pozycjonuje się mniej więcej na tym samym poziomie, jest marka Omo, której polskim konsumentom przedstawiać nie trzeba. Wycofana kilkanaście lat temu z Polski marka nadal obecna jest w niektórych krajach. Dlaczego więc Surf, a nie dużo bardziej rozpoznawalne Omo? Agnieszka Górnicka podejrzewa, że może Unilever nie chciał odgrzewać starego kotleta. Co więcej, marka Surf nie jest całkowicie anonimowa — jest kupowana przez Polaków, którzy mieszkali w Wielkiej Brytanii.

Według szacunków firmy Nielsen, polski rynek detergentów jest wart około 1 mld zł. Tracą tradycyjne proszki — w ciągu ostatnich kilku lat ich sprzedaż spada o 8-10 proc. rocznie. Ku zaskoczeniu samych firm dynamicznie rośnie sprzedaż kapsułek, które w ciągu trzech lat zdobyły około 20-procentowy udział w rynku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Alina Treptow

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu