Warszawa: jeśli emisja, to euroobligacje za 1 mld zł

Adam Brzozowski
13-09-2002, 00:00

27 października, w dniu wyborów samorządowych, zmieni się ustrój stolicy. Dzięki temu znacznie wzrośnie jej budżet i możliwości inwestycyjne. Wojciech Kozak, prezydent Warszawy, podkreśla, że jest to wielka szansa. Jednak największe inwestycje będą realizować już nowe władze.

Stolicę czeka prawdziwa rewolucja. W dniu wyborów samorządowych, 27 października, ma wejść w życie nowa ustawa warszawska, która ustanawia stolicę „gminą, mającą status miasta na prawach powiatu”. Ustawa przekształca dotychczasowe gminy w 17 dzielnic, wchłania miasto Wesoła jako 18. dzielnicę i likwiduje powiat warszawski. Jest jednak jeden warunek — Trybunał Konstytucyjny musi odrzucić skargę 10 stołecznych gmin, które uważają, że Sejm złamał konstytucję uchwalając tę ustawę.

Zdaniem Wojciecha Kozaka, prezydenta Warszawy, nowy ustrój stolicy zwiększy jej zdolności kredytowe i stworzy szanse na szybki rozwój. Pozwoli to m.in. rozwiązać problemy komunikacyjne miasta.

Wydatki Warszawy wynoszą obecnie 2,1 mld zł, co pozwala miastu zaciągnąć 1,2 mld zł kredytów (zgodnie z ustawą o samorządach, zadłużenie długoterminowe nie może przekroczyć 60 proc. budżetu). Po wyborach budżet wyniesie 6 mld zł, co zapewni 3,6 mld zł zdolności kredytowych.

— Jeśli z tej kwoty na potrzeby dzielnic wydamy 1,5 mld zł, to i tak pozostanie ponad 2 mld zł na miejskie inwestycje. Kredyty są bardziej atrakcyjne niż emisja obligacji — mówi Wojciech Kozak.

Jego zdaniem, gdyby teraz przeprowadzić rating miasta, wypadłby gorzej niż państwa. Dlatego z emisją obligacji nie należy się śpieszyć. Prezydent nie wyklucza jednak takiej możliwości.

— Jeżeli Warszawa miałaby wyemitować papiery, powinny to być euroobligacje na kwotę 100-300 mln EUR (0,4-1,23 mld zł) — dodaje prezydent.

Największym przedsięwzięciem stolicy jest budowa metra. W 2003 r. w ramach I linii oddana będzie stacja Dworzec Gdański, w 2004 r. Plac Wilsona, a w 2006 r. Bielany. Inwestycja szacowana jest na 821 mln zł. Finansowanie będzie tradycyjne: z budżetu miasta, dotacji i kontraktów regionalnych.

Budowa II linii kolei podziemnej powinna rozpocząć się w 2005 r. Jej koszt to 7,7 mld zł.

— II linia realizowana będzie w ramach partnerstwa prywatno-publicznego (PPP), dotacji z UE i z pieniędzy Narodowego Programu Rozwoju na lata 2004-06. Obecnie zabiegamy o włączenie Warszawy do tego programu —twierdzi Wojciech Kozak.

Prezydent uważa, że 30-40 proc. środków może pochodzić z UE. Pozostałe od prywatnych inwestorów w ramach PPP. Zostaną oni spłaceni w ciągu 30 lat.

Według Wojciecha Kozaka, w NPR powinny znaleźć się wszystkie najważniejsze inwestycje drogowe. m.in.: rozbudowa dróg prowadzących na lotnisko Okęcie (361 mln zł), modernizacja Al. Jerozolimskich (240 mln zł) i ul. Witosa, Sikorskiego, Rzymowskiego (300 mln zł), budowa al. Tysiąclecia (800 mln zł), zaplanowana na lata 2005-6 budowa dwóch mostów: Na Zaporze i Północnego (950 mln zł) oraz kolejny etap Trasy Siekierkowskiej (2004-2005).

Wśród ważnych zadań inwestycyjnych miasta prezydent wymienia także: dokończenie budowy oczyszczalni ścieków Południe (inwestycja ma być realizowana ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz dotacji ISPA), modernizację oczyszczalni Czajka (środki unijne oraz prywatnych inwestorów), budowę II nitki spalania w Zakładzie Unieszkodliwiania Stałych Odpadów Komunalnych oraz budowę składowiska odpadów Łubna II, którego realizacja (w ramach PPP) rozpocznie się w 2003 r.

Jedną z oczekiwanych przez warszawiaków inwestycji jest autostrada A2. Dyskutowany jest projekt jej przebiegu od węzła Konotopa pod Warszawą do granic miasta. Według Wojciecha Kozaka, najlepszym pomysłem jest połączenie autostrady z Trasą Armii Krajowej. Nowy zarząd miasta będzie mógł jednak zabiegać o tzw. wariant samorządowy z przebiegiem A2 przez gminy położone na południe od Warszawy, m.in. przez Brzeziny, Mszczonów, Górę Kalwarię.

Dzięki zwiększeniu możliwości inwestycyjnych w przyszłorocznym budżecie miasta mogą znaleźć się pieniądze m.in. na kontynuację przetargów na system Centrum Zarządzania Ruchem wraz z systemem zarządzania autobusami. Oprócz inwestycji komunikacyjnych i ekologicznych rok 2003 będzie istotny dla modernizacji stadionu Legii.

— Warunki spółki z Legią, Polskim Związkiem Tenisa, CWKS Legią i partnerami prywatnymi są negocjowane. Koszt przedsięwzięcia jest szacowany na 240 mln zł — tłumaczy Wojciech Kozak.

Na podobnych zasadach ma być modernizowany stadion Polonii.

Zgodnie z ustawą warszawską, przedsiębiorstwa komunalne i budżetowe (Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania, Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej, Zarząd Transportu Miejskiego, Miejskie Zakłady Autobusowe, Tramwaje Warszawskie i Metro Warszawskie) od 31 grudnia zostaną przekształcone w spółki.

— SPEC i MPWiK powinny stać się spółkami akcyjnymi, zaś w kwestii MPO jeszcze trwają rozmowy. Wszystkie spółki powinny zostać sprywatyzowane najwcześniej w 2004 r., np. przez wejście na GPW lub sprzedaż części akcji inwestorom — szacuje Wojciech Kozak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Adam Brzozowski

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Warszawa: jeśli emisja, to euroobligacje za 1 mld zł